Kandydaci na reżyserów dźwięku muszą pozytywnie zdać egzamin z wrażliwości muzycznej i wykazać się dobrym słuchem.
Reżyser dźwięku to osoba odpowiedzialna za jakość dźwięku w trakcie koncertów, imprez czy w radiowym lub telewizyjnym studiu nagrań. Jego zadaniem jest uzyskanie właściwego brzmienia dźwięku na żywo, na taśmie albo nośniku cyfrowym.
Studia dzienne na tym kierunku oferują m.in. uczelnie w Warszawie, Bydgoszczy, Gdańsku i Poznaniu. Na niektórych z nich warunkiem dostania się jest wiedza z fizyki oraz pozytywnie zdany test na wrażliwość muzyczną. Składa się on z dwóch etapów: sprawdzenia umiejętności głosowego odtworzenia fragmentu prostej melodii oraz pisemnego, weryfikującego wrażliwość muzyczną – poczucie rytmu, wysokości, głośności. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie sprawdza słuch kandydatów w trakcie badań audiometrycznych.
Studia w Poznaniu na Uniwersytecie Adama Mickiewicza są 3-letnie licencjackie, a w Warszawie 5-letnie magisterskie.
Absolwent jest przygotowany do pracy w studiach fonograficznych, radiowych, telewizyjnych i teatralnych, filmowych grupach produkcyjnych, przy nagłośnieniu koncertów i imprez plenerowych.
– Wielu naszych absolwentów inwestuje we własny sprzęt muzyczny i zakłada firmę, która nagłaśnia imprezy. Jest to i opłacalne rozwiązanie dla młodych ludzi – mówi prof. Rufin Makarewicz z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Początkujący dostają za prowadzenie imprezy ok. 200 zł. Dźwiękowiec na etacie zarabia ok. 3 tys. zł miesięcznie. Najbardziej opłacalna jest organizacja dużych koncertów, tu stawki zaczynają się od 1,5 tys. zł za dzień pracy.
Zawody
W cyklu profesje z przyszłością pisaliśmy już m.in. o: kontrolerach ruchu lotniczego, infobrokerach, aktuariuszach, architektach krajobrazu i ekspertach od zagrożeń publicznych. Więcej: www.gazetaprawna.pl/praca_kariera