statystyki

Firmy nie będą wydawać druków ZUS RMUA pracownikom

autor: Bożena Wiktorowska09.09.2008, 03:00; Aktualizacja: 09.09.2008, 12:34

Pracodawca raz w roku, a nie co miesiąc, będzie zobowiązany przekazać podwładnym raport o opłaconych składkach. Informacje będzie można przekazywać w formie papierowej lub, za zgodą pracownika, elektronicznej. Firma będzie wydawać druk ZUS RMUA na każde żądanie pracownika.

Reklama


Reklama


Od 1 stycznia 2009 r. płatnicy składek nie będą musieli drukować wszystkim pracownikom raportów miesięcznych ZUS RMUA lub innych dokumentów poświadczających opłacanie składek do ZUS i NFZ. Informacje te będzie można przekazywać na piśmie lub, za zgodą ubezpieczonego, w formie elektronicznej. Dokument elektroniczny musi być jednak podpisany bezpiecznym e-podpisem. Zmiany takie zakłada projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przygotowany przez sejmową Komisję Przyjazne Państwo (druk 921). Propozycja przekazywania druków drogą elektroniczną wywołała jednak zaniepokojenie placówek medycznych. Nie są przygotowani do weryfikacji takich dokumentów. Z tego powodu posłowie proponują kolejne zmiany.

Hanna Zdanowska, poseł sprawozdawca, mówi GP, że druk RMUA będzie więc można uzyskać od pracodawcy na każde żądanie.

Raz w roku

Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.) nakłada na pracodawców obowiązek comiesięcznego poinformowania pracowników m.in. o składkach, jakie odprowadzili za niego do ZUS i NFZ. Firmy najczęściej w tym celu posługują się przygotowanymi przez ZUS drukami ZUS RMUA. Posłowie chcą, aby od przyszłego roku pracownicy otrzymywali takie raporty nie co miesiąc, ale raz w roku wraz z formularzem PIT-11. Firma byłaby jednak zobowiązana do ich wydania na każde żądanie ubezpieczonego. Także pracownik, który będzie odchodził z pracy w ciągu roku, otrzyma raport potwierdzający opłacenie składek. Od samego zainteresowanego będzie zależeć, czy takie poświadczenia otrzyma w formie papierowej czy elektronicznej.

Przedsiębiorcy popierają ograniczenie liczby dokumentów przekazywanych pracownikowi. Według Henryki Bochniarz, prezydenta PKPP Lewiatan, możliwość wyboru formy papierowej lub elektronicznej ograniczy kosztowną dystrybucję dokumentów. Aflons Krzysztoforek, właściciel firmy przewozowej na Śląsku, twierdzi, że nie ma powodu, aby co miesiąc drukował im druki ZUS RMUA.

Związkowcy są przeciwni takiemu rozwiązaniu. Według Wiesławy Taranowskiej, wiceprzewodniczącej OPZZ, przekazywanie takiej informacji raz w roku to stanowczo zbyt rzadko.

- Pracownik powinien na bieżąco kontrolować pracodawcę, czy ten faktycznie płaci składki - mówi.

Z laptopem do szpitala

Agnieszka Osińska, rzecznik prasowy Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie, wskazuje, że osoba zgłaszająca się do szpitala musi przedstawić dowód ubezpieczenia. Podstawą do udzielenia bezpłatnej pomocy jest ważna przez miesiąc legitymacja ubezpieczeniowa lub druk ZUS RMUA. Zauważa jednak, że jeśli ktoś nie dysponuje na miejscu dowodem ubezpieczenia, a tak może być, jeśli pracownik na przykład nagle zachoruje w weekend i nie będzie miał druku ZUS RMUA, może go przedstawić w późniejszym terminie.

- Ubezpieczeni mają siedem dni na dostarczenie dowodu potwierdzającego opłacanie składek. To wystarczająco dużo czasu, aby zwrócić się do pracodawcy o odpowiedni dokument w formie papierowej - mówi Agnieszka Osińska.

Jednak w przypadku dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem, pracownik lub jego firma musiałby go przesłać do szpitala drogą elektroniczną. Taki dokument jest bowiem ważny tylko w oryginale.

- Jeśli szpital nie otrzymałby go w formie elektronicznej, ubezpieczony musiałby przyjść do nas z laptopem - dodaje Agnieszka Osińska.

Nowe serwery

Edyta Grabowska-Woźniak, rzecznik prasowy Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zwraca uwagę, że przekazywanie dokumentów potwierdzających opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne drogą elektroniczną wymagałoby stworzenia u świadczeniodawców możliwości ich odbioru.

- Podmiot udzielający świadczeń na podstawie kontraktu z NFZ musiałby mieć możliwość odebrania od pacjenta maila z dokumentem potwierdzającym prawo do bezpłatnego leczenia. Trudno w tej chwili ustalić jednoznacznie, czy wydruk takiego dokumentu byłby honorowany - mówi Edyta Grabowska-Woźniak.

Wiesław Paluszyński, członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, zwraca uwagę, że nie można korzystać z wydruku elektronicznego podpisanego bezpiecznym e-podpisem.

- Istota dokumentu podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym polega na tym, że się go nie drukuje - mówi Wiesław Paluszyński.

Eksperci zwracają więc uwagę, że ważność dokumentu nie oznacza tego samego co możliwość korzystania z niego. Posłowie chcą wprowadzić zmiany, lecz w Polsce biurokracja nie jest na nie przygotowana. W praktyce więc mogą się one obrócić przeciw ubezpieczonym.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

  • Arczi(2009-01-16 08:52) Odpowiedz 00

    Widzę że wieeeelu tutaj wypowiadających sie ma problem ze zrozumieniem "celu RMUA".
    To nie jest POTWIERDZENIE wykonania fizycznego przelewu składek do ZUS!!!
    To jest POŚWIADCZENIE przez płatnika składek (pracodawcy) o POTRĄCENIU pracownikowi z wynagrodzenia składek które on (pracodawca) MUSI ODPROWADZIĆ!
    Czy je odprowadzi za 5 dni czy za 35 dni - nie ma to większego znaczenia - nie pracownik za to ponosić będzie odpowiedzialność - jemu przecież pracodawca to potrącił z wynagrodzenia!

    Te raporty są dobrym rozwiązaniem.

    Skoro tak bardzo oszczędzacie "drzewa" to może zastanowimy się aby wprowadzić roczne listy płac ... po co robić je co miesiąc?
    Idąc dalej ... dlaczego np. aparat skarbowy też nie zadowoli się jednym rocznym podatkiem ... po co pracodawca ma wpłacać zaliczki na podatek miesięczne?

  • Enon(2008-09-09 08:12) Odpowiedz 00

    Czyli przez rok pracownik nie będzie wiedział, czy pracodawca odprowadza do ZUS składki. Będzie wesoło.

  • Maja64(2009-07-07 10:09) Odpowiedz 00

    a mój pracodawca wogóle nie daje pracownikom druków RMUA , kadrowa twierdzi że nie musi ich wydawać . No to jak to jest naprawdę ? Dodam że firma zatrudnia ok. 200 osób i wg. mojej wiedzy regularnie opłaca składki ZUS.

  • filozus(2008-09-09 07:20) Odpowiedz 00

    A kiedy wreszcie ZUS-owscy aparatczycy, tacy jak Antoni Malaka i Zbigniew Rak z Wrocławia, przestaną sabotować politykę prozatrudnieniową rządu, represjonując bezrobotnych za podejmowanie przez nich pracy?! Adam Kłykow

  • t105n(2008-09-09 07:32) Odpowiedz 00

    "- Pracownik powinien na bieżąco kontrolować pracodawcę, czy ten faktycznie płaci składki "
    Ha, ha, ha! Robię DRA, drukuję RMUA, a składek nie płacę. I gdzie ta kontrola?

  • aga(2008-12-15 21:30) Odpowiedz 00

    zapłaciłam składki zus dziś to jest 15.12.08 na poczcie o godz.21 czy liczy się data stepla pocztowego do terminowości opłacenia składek.Mam zatrudnionych 10 osób.Czy nie bede ukarana karencja pół roczną jeśli bym zachorowała.

  • księgowa(2008-09-09 09:32) Odpowiedz 00

    Z druku RMUA wcale nie wynika ,że składki są odprowadzane do Zus.

  • +(2008-09-09 09:46) Odpowiedz 00

    ale w przychodniach często rządaja jakiegos dowodu że składki sa opłacane i w tym przypadku RMUA jest potrzebne!!

  • jan(2008-09-09 06:58) Odpowiedz 00

    biurokraci juz krytykują, dobry pomysł, pracownicy muszą tylko podbijac regularnie legitymacje i nie bedzie problemu

  • Alina(2008-09-13 17:23) Odpowiedz 00

    Jestem ZA wprowadzenie rocznych informacji RMUA.Drukowanie co miesiąc kilkadziesiąt informacji/ w moim zakładzie/ jest stratą czasu i sporych kosztów,a na pewno nie jest dowodem zapłacenia składek zus,jest to informacja potrącenia składek z poborów danego pracownika,a dowodem zapłaty jest przelew.US potrafił dawno sprawę podatków rozwiązać.Wystarczy jeden roczny PIT,tak samo powinno być w zusie.A sprawa programu,to żadna sprawa!!

  • Klarcia(2008-09-09 08:58) Odpowiedz 00

    jestem za rocznym raportem, co z tego że co miesiąc mam na papierze jak firma ich nie przeleje. w zusie tez nam wydrukuja na żądanie przekazane składki przez płatnika

  • Rafal(2008-09-09 07:59) Odpowiedz 00

    Dlaczego NFZ placówkom zdrowotnym nie udostępni bazy ubezpieczonych, w normalnym kraju, pacjent w placówce zdrowotnej powinien podać swój PESEL a pielęgniarka łącząc się z bazą NFZ może zweryfikować, kiedy ostatnio pacjent opłacił składkę zdrowotną. A z książeczkami jest tak, że wg interpretacji GP książeczka ubezpieczeniowa może być ważna max 2 miesiąca (w danym miesiącu, w którym została podbita i miesiąc następny) czyli teoretycznie podbijając książeczkę 1 października placówka medyczna powinna ją uznać do końca listopada, prawda jest jednak taka, że stosują oni metodą od dnia do dnia.

  • czechna(2008-09-09 09:10) Odpowiedz 00

    Jestem za rocznym raportem pod warunkiem, że to ZUS przejmie bieżącą kontrolę pracodawcy za odprowadzanie składki do ZUS.

  • logik(2008-09-09 11:50) Odpowiedz 00

    i więcej drzew ocaleje

  • Jadwiga19(2008-09-09 10:08) Odpowiedz 00

    Może z druku nie wynika, że pracodawca rzeczywiście przelał składki do ZUS-u, ale druki są niejako oświadczeniem pracodawcy. Za składanie nieprawdziwych oświadczeń i wprowadzaniu w błąd grożą poważne konsekwencje. Analogicznie możemy porównać wydruki z raportów z kont bankowych. Są zbiorcze i są dostępne na każde żądanie. Jeżeli dokonałam przelewu z mojego rachunku, to nie interesuje mnie czy bank rzeczywiście przekazał kwotę. Mam dowód w postaci wydruku na potwierdzenie transakcji. RMUA jest również potwierdzeniem zdarzenia przez pracodawcę. Tak więc wcale nie są potrzebne pracownikom comiesięczne informacje RMUA, wystarczy zbiorcze sprawozdanie za cały rok. Jeśli pracownik zechce ponadto otrzymać wydruk RMUA za jakiś odcinek czasu, to nie ma przeszkód. Problemy dla pracowników się zaczynają z chwilą zlikwidowania zakładu pracy, czy zakończenia działalności.

  • mala(2008-09-09 10:11) Odpowiedz 00

    bardzo dobry pomysł
    drukowanie RMUA co miesiąc jest śmieszne bo wydruk zrobić mogę a przelewu nie muszę zrestą to i tak robi sie w innym czasie więc pracownik i tak nie wie czy przelano czy nie
    raz do roku to się może przydać żeby sprawdzić to sobie z informacją z ZUS o wysokości składek na emeryturę i wszystko będzie jasne czy wpływają czy nie
    Napewno będzie mniej papierologi

  • kuba(2008-09-09 13:19) Odpowiedz 00

    a może już najwyższy czas!! na wprowadzenie kart ubezpieczenia z możliwością odczytu w czytniku.jestem świadczeniodawcą i to co wyprawiają pracodawcy a nawet ZUS który nie wystawia osobie starającej się o przedłużenie renty zaświadczenia, że w okresie oczekiwania na komisję podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu to woła o pomstę do nieba!!! wiem z doświadczenia ile nerwów kosztuje to schorowanego człowieka i ile nerwów świadczeniodawców na których nie pozostawia się suchej nitki. myślę, że choć raz ktoś z ustawodawców mógłby się znaleźć w takiej sytuacji:( to są naprawdę sytuacje nie do pozazdroszczenia ani dla pacjenta ani dla świadczeniodawcy.














    1

  • niecowiedzy(2008-09-10 00:11) Odpowiedz 00

    W Polsce każde zniesienie papierologii rodzi kolejne problemy (por. podatkowe PIT-5). Czy to oznacza, by jej nie ograniczać? Skądże! Trzeba przebrnąć do normalności.

  • dorcia(2008-09-11 10:18) Odpowiedz 00

    jA POPIERAM POMYSŁ Z PODAWANIEM NUMERU PESEL I SPRAWDZANIEM CZY KTOS JEST ZGŁOSZONY DO UBEZPIECZENIA !!!
    Okazywanie gdzieś w rejestracji "Pani w okienku" druków RMUA gdzie jest kwota wynagrodzenia brutto - jest chyba ... naruszeniem zasad etyki i dobrego wychowania. Legitymację każą podbijąć co miesiąc - więc proponuję zeszyt 32 kartkowy !!!

  • anna(2008-09-12 13:09) Odpowiedz 00

    Popieram podawać nr pesel i sprawdzenie czy zgłoszenie jest aktualne ubezpieczonego.
    Druk RMUA-roczny ?- program Płatnik musi mieć najpierw taką opcję drukować za cały rok. Wydanie rocznego RMUA zmusza pracodawców najpierw do wydrukowania za 12 m-cy pojedynczo raportów i + PIT-y ,kto to ma robić ,jeden pracownik od płac i kadr ?
    Informacje o składkach przysyła pracującym przecież ZUS za rok poprzedni.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane