Od nowego roku szkolnego zostaną zmienione zasady uczestnictwa w zajęciach z przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie i prowadzenia lekcji Wychowania Fizycznego. Wiceminister edukacji Krystyna Szumilas, jako sekretarz stanu w MEN zastępująca minister Katarzynę Hall, podpisała nowelizacje rozporządzeń dotyczących prowadzenia lekcji z tych przedmiotów.

Zgodnie z jedną z podpisanych nowelizacji, na zajęcia z Wychowania do życia w rodzinie nie będą uczęszczać tylko ci uczniowie niepełnoletni, których rodzice zgłoszą dyrektorowi sprzeciw w formie pisemnej, co do udziału dzieci w tych zajęciach oraz ci uczniowie pełnoletni, którzy sami zgłoszą dyrektorowi w formie pisemnej sprzeciw wobec udziału w zajęciach.

Do tej pory rodzice uczniów niepełnoletnich musieli składać pisemne deklaracje: czy chcą by ich dzieci uczestniczyły w zajęciach, czy też nie chcą. Uczniowie pełnoletni sami musieli składać takie pisemne deklaracje.

"Praktyka wskazuje, że nieuczestniczenie w zajęciach podejmujących tematykę dotyczącą wiedzy o życiu seksualnym człowieka jest jedną z głównych przyczyn ryzykownych zachowań młodzieży. Wprowadzenie w rozporządzeniu rozwiązanie może przyczynić się do zwiększenia frekwencji uczniów, poprzez wyeliminowanie sytuacji, w których uczniowie nie uczestniczyli w zajęciach na skutek niedopełnienia formalności. Jednocześnie zachowane zostanie prawo rodziców i pełnoletnich uczniów do odmówienia uczestnictwa w lekcjach" - czytamy w komunikacie MEN.

Zajęcia z Wychowania do życia w rodzinie nie podlegają ocenie

Zajęcia z Wychowania do życia w rodzinie nie podlegają ocenie. Będą, tak jak dotychczas, prowadzone w szkołach podstawowych (w klasach V-VI), gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w ramach godzin przeznaczonych w szkolnych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły: w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.

Z danych MEN wynika, że w zajęciach z tego przedmiotu w ubiegłym roku szkolnym uczestniczyło 64,7 proc. uczniów szkół podstawowych, 65,4 proc. uczniów gimnazjów, 37,7 proc. uczniów liceów ogólnokształcących, 43,7 proc. uczniów liceów profilowanych, 50,5 proc. uczniów techników i 43,7 proc. uczniów zasadniczych szkół zawodowych.



Zmiana sposobu prowadzenia zajęć WF

Od nowego roku szkolnego zmienione zostaną też zasady prowadzenia lekcji wychowania fizycznego. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia w tej sprawie, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów w ramach czterech godzin WF w tygodniu będą mieli dwie wspólne lekcje z zajęciami takimi samymi dla wszystkich w klasie i dwie lekcje, podczas których będą mogli ćwiczyć zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz możliwościami danej szkoły. Chodzi np. o lekcje tańca, gry w tenisa, judo, koszykówki, rekreacyjno-zdrowotne czy zachęcające do uprawiania aktywnej turystyki. W szkołach ponadgimnazjalnych zajęcia do wyboru odbywać się będą na dwóch godzinach WF z trzech obowiązkowych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce poprzez zmianę sposobu prowadzenia zajęć WF, zachęcić uczniów do większej aktywności fizycznej i liczniejszego niż obecnie czynnego udziału w lekcjach.

"Swoboda w decydowaniu o formie realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego pozwoli na efektywniejszą i bliższą potrzebom uczniów realizację zajęć w szkołach. Będzie służyła poszerzaniu i pogłębianiu umiejętności i wiadomości związanych z aktywnością fizyczną na miarę możliwości i oczekiwań uczniów" - czytamy w komunikacie MEN.

Nowelizacja rozporządzenia ws. kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli

Wiceminister Szumilas podpisała także nowelizację rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli. Odstąpiono w niej od wymieniania katalogu ściśle określonych kryteriów do przyznania nagrody. Według MEN, pozwala to na pełniejsze docenienie pracy nauczycieli w różnych jej aspektach, a także stwarza warunki do doceniania podejmowanych przez nich wartościowych i kreatywnych inicjatyw.

W nowelizacji, w miejsce przyznawania przez ministra edukacji nagród I i II stopnia, wprowadzono jedną nagrodę. "Praktyka 20 lat przyznawania nagród I i II stopnia wykazywała, że bardzo trudno jest obiektywnie ocenić i porównać osiągnięcia poszczególnych nauczycieli, a także sprecyzować kryteria, jakie musi spełnić nauczyciel na I stopień, a jakie na II stopień nagrody" - napisano w komunikacie.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie nagród wejdzie w życie z chwilą ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.