Wobec bezrobotnych do 25. roku życia, bezrobotnych długotrwale oraz bezrobotnych powyżej 50. roku życia zaplanowano dwie możliwe ścieżki działań. Pierwsza ścieżka to samodzielne działanie aktywizacyjne powiatowego urzędu pracy, druga ścieżka to aktywizacja społeczna realizowana na wniosek i przez ośrodek pomocy społecznej. W przypadku podjęcia współpracy na rzecz osób bezrobotnych powiatowy urząd pracy i ośrodek pomocy społecznej obligatoryjnie zawierają porozumienie, które określa tryb obowiązkowego informowania się o planowanych działaniach, co pozwoli uniknąć dublowania się zastosowanych form aktywizacji oraz zapewni komplementarną pomoc w doprowadzeniu osoby do zatrudnienia – przypomina Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Jak poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, pojawiły się liczne pytania od powiatowych urzędów pracy, jak również ośrodków pomocy społecznej dotyczące zasad współpracy przy podejmowaniu działań aktywizacji społeczno-zawodowej. W związku z taką sytuacją Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wydało Wytyczne dla powiatowych urzędów pracy i ośrodków pomocy społecznej w zakresie współpracy przy podejmowaniu działań na rzecz osób bezrobotnych, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotnym, będącym w szczególnej sytuacji na rynku pracy, korzystającym ze świadczeń pomocy społecznej, powiatowy urząd pracy w okresie sześciu miesięcy od dnia utraty prawa do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania:
● powinien przedstawić propozycję zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, odbycia przygotowania zawodowego dorosłych, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych lub
● na wniosek ośrodka pomocy społecznej może skierować do uczestnictwa w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, lokalnym programie pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej lub uczestnictwa w indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym.
Oznacza to, że wobec osób, o których mowa w art. 50 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zaplanowano dwie możliwe ścieżki działań. Pierwsza ścieżka to samodzielne działanie aktywizacyjne powiatowego urzędu pracy, druga ścieżka to aktywizacja społeczna realizowana na wniosek i przez ośrodek pomocy społecznej – informuje resort pracy.

To jest tylko część artykułu. W pełnej wersji znajdziesz informacje na temat:

Form współpracy

Katalogu dopuszczalnych działań

Treści porozumienia

Statusu bezrobotnego

Świadczeń dla bezrobotnych

Ubezpieczeń zdrowotnych

Programu Kapitał Ludzki

Świadczeń integracyjnych

Pracach społecznie użytecznych

To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w Tygodniku Prawa Administracyjnego.