Pomimo recesji na rynku przedsiębiorcy wciąż mają problemy ze znalezieniem pracowników. Najbardziej poszukiwanymi są wykwalifikowani pracownicy fizyczni, m.in. elektrycy, stolarze, murarze, hydraulicy czy spawacze.

– Nowym stanowiskiem na liście poszukiwanych zawodów jest menedżer projektów. Ciężko też o dobrego kierowcę – wylicza Iwona Janas, dyrektor w Manpower Polska.

Usługi i handel

O dobrych pracowników niełatwo także w usługach.

– Branża usługowa jest jedną z tych, w których stosunkowo łatwo znaleźć zatrudnienie, szczególnie, kiedy ma się fach w ręku – zauważa Barbara Osuchowska, menedżer z K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego.

Dlatego fryzjerce łatwiej o pracę niż na przykład magistrowi politologii.

Z roku na rok coraz więcej pracodawców zgłasza zapotrzebowanie na przedstawicieli handlowych. Przedsiębiorcy najchętniej przyjęliby do pracy osoby wybitne.

– Trafiają do nas zapytania o specjalistów do spraw sprzedaży, nawet jeśli w firmach takie stanowiska są obsadzone. Jest to wynik obawy przedsiębiorców przed skutkami globalnego kryzysu i próba ratowania firm. Nie poszukują oni osób dobrych, bo takie już mają. Ich dyrektorzy czy kierownicy sprzedaży sprawdzili się w czasach prosperity. W kryzysie chcą na ich miejsce zatrudnić osoby wybitne, z udokumentowanymi sukcesami – mówi Małgorzata Tylec-Gusakov, wspólnik w FIT Specialist Recruitment.

Ważne środowisko pracy

Pracodawcy nie są bezradni wobec trudności w znalezieniu odpowiedniej kadry. Pracowników przyciąga dobre środowisko pracy.

– W obecnych czasach nie bez znaczenia jest stworzenie przyjaznego i, co ważne, bezpiecznego środowiska pracy – komentuje Małgorzata Tylec-Gusakov.

Jej zdaniem, zapewnienie ciągłości i stabilizacji pracy zagwarantuje, że nawet w chwili nieplanowanych zwolnień, obniżek wynagrodzeń, ciągłych zmian i niepewności jutra kluczowi pracownicy nie będą odchodzić.

Iwona Janas przypomina, że pracodawcy powinni zadbać o te wartości, które mają znaczenie dla pracowników, i umacniać je tak, aby pozyskane talenty pozostały w przedsiębiostwie.

– Świadomość tego, za co pracownicy cenią firmę, jest ważnym narzędziem rekrutacyjnym pozwalającym zachęcić do pracy najzdolniejszych – dodaje Iwona Janas.