statystyki

330 zł miesięcznie za sprawowanie opieki

autor: Michalina Topolewska16.06.2009, 03:00; Aktualizacja: 16.06.2009, 08:40

Ośrodek pomocy społecznej wypłaci opiekunowi prawnemu świadczenie, jeżeli sąd uzna, że mu się ono należy.

Reklama


Reklama


ZMIANA PRAWA

Opiekun prawny może wystąpić do sądu opiekuńczego o przyznanie mu wynagrodzenia za sprawowanie opieki. Świadczenie to może być przyznane okresowo albo jednorazowo, gdy opieka ustaje lub opiekun zostaje z niej zwolniony. W obydwu sytuacjach to sąd uznaje, czy przysługuje mu wynagrodzenie.

Taką możliwość wprowadziła nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, która weszła w życie 13 czerwca. Dotyczy ona osób małoletnich lub ubezwłasnowolnionych, dla których opiekunem prawnym nie jest najbliższa rodzina, np. pracownik socjalny czy wychowawca dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Ponadto opiekun prawny nie otrzyma świadczenia, jeżeli jest rodziną zastępczą lub sąd uzna, że nakład jego pracy jest nieznaczny.

– Mimo że sąd ma obowiązek wyznaczenia opiekuna dla małoletniego, to często zdarza się, że nie ma chętnych osób do podjęcia takiej odpowiedzialności – mówi prof. Marek Andrzejewski z Instytutu Nauk Prawnych PAN.

Dodaje, że w wielu krajach europejskich takie wynagrodzenie jest wypłacane.

Świadczenie w pierwszej kolejności ma być wypłacane z dochodów lub majątku osoby, nad którą jest sprawowana opieka. Jeżeli nie jest to możliwe, wynagrodzenie wypłaci ośrodek pomocy społecznej. W związku z tą zmianą do katalogu świadczeń wymienionych w art. 36 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 115, poz. 728) dodana jest nowa pozycja. To wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd. Wyniesie maksymalnie 10 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku. W maju wyniosło ono 3292,66 zł. Opiekun otrzyma więc prawie 330 zł.

– Wynagrodzenie za sprawowanie opieki jest dobrym rozwiązaniem, bo opiekun też ponosi koszty związane z opieką – mówi Jolanta Szustorowska, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tomaszowie Mazowieckim.

Większość ośrodków pomocy społecznej nie spodziewa się, że będzie składanych dużo takich wniosków.

– Nasi pracownicy socjalni od lat są opiekunami prawnymi i kuratorami społecznymi, wypełniają te funkcje bez dodatkowych pieniędzy, mając świadomość przede wszystkim dużej odpowiedzialności tego, co robią – mówi Krzysztof Czaja, zastępca dyrektora MOPS w Wałbrzychu.

Halina Szremska, dyrektor MOPS w Zduńskiej Woli, zwraca uwagę, że niewielka liczba wniosków będzie wynikać głównie z tego, że najczęściej udaje się znaleźć opiekuna prawnego wśród najbliższej rodziny.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

  • 23(2009-06-23 12:13) Odpowiedz 02

    A może ktoś mi powie co zrobić z tymi 300 zł bo nawet na miesięczne wyzywienie nie straczy a co dopiero rehabilitację i inne rachunki?

  • kuzynka(2009-06-16 14:55) Odpowiedz 00

    Do maryla: wyraźnie napisane:
    "dla których opiekunem prawnym nie jest najbliższa rodzina"

    Rodzina, może zdychać razem z tym dzieckiem, byle tylko wzięła dziecko na wychowanie...
    będzie od kogo wymagać, kurator będzie chodził jak na sracz..

  • Pracownik Domu dziecka(2009-10-08 16:54) Odpowiedz 00

    A ja dzisiaj zostałam opiekunem prawnym 15-ki, wychowanki Domu Dziecka i nie odpmówię sobie prawa do wynagrodzenia. Społecznie to ja zostaję prawie codziennie w pracy po 2- 3 godziny. A z tego co wiem to kuratorzy społeczni mają pieniądze z pełnionej funkcji. Jako opiekun prawny równiez muszę pisac sprawozdania do Sądu, jeżdzić w środowisko, na sprawy w Sadzie etc.. Zakres obowiązków pracownika domu dziecka jest zupełnie inny więc pełniąc funkcję opiekuna prawnego chcę z tego tytułu dostawać wynagrodzenie. Czy ktoś zdaje sobie sprawę, że do tej pory odbyły się dziesiątki, setki posiedzeń Sądu a osoby zaproponowane przez szefostwo danej placówki odmawiały - to jest marnowanie pieniedzy.

  • IKE(2009-09-06 20:13) Odpowiedz 00

    NAJPIERW TO NALEZY TAKĄ USTAWE KTORA WYCHODZI POWIADOMIC DANY URZĄD ABY WSZYSTKICH ZAINTERSOWANYCH MOGL NALEZYCIE POINFORMOWAC BO ZAZWYCZJ TAK BYWA ZE NA PRZYKLADZIE mopr TO NIKT NIC NIEWIE O ZADNYCH SĄDACH OPIEKUNCZYCH POWINNA PIELEGNIARKA SRODOWISKOWA O TYM INFORMOWAC KIEDY MA KONTAKT Z MATKĄ DZIECKA LUB STARSZEJ OSOBY

  • dzigi(2009-07-30 18:21) Odpowiedz 00

    Ale brednie wypisujecie w tych komentarzach co ma piernik do wiatraka skoro tematem artykułu było wypłacanie świadczeń dla opiekunów nie spokrewnionych z dzieckiem a nie ubezwłasnowolnienia czy kasa dla kuratora a może ktoś z Was zastanowiłby się ile ludzi np w placówkach opiekuńczo-wychowawczych pełni rolę "rodzica" ponosi z tego tytułu masę kosztów i do tej pory była pomijana w społeczeństwie!! Czemu taki człowiek ma robić to charytatywnie??? Sprawuje opiekę nad obcym dzieckiem bo biologiczni rodzice mają je w dup... Popieram ten pomysł w pełni.

  • mama(2009-07-28 13:28) Odpowiedz 00

    mam chorego syna na porazenie mózgowe za rok konczy 18 lat czy tez musze go ubezwłasniwilnic bo sam nie złozy podpisu prosze o porade

  • tak myślę(2009-06-22 08:19) Odpowiedz 00

    Bo u nas jest tak wszyscy powołują się na prawo. Tak jest napisane i koniec.
    A prawo kto ustala. A ustanawia w drodze głosowania Sejm , Senat i zatwierdza Prezydent. No i to prawo zamiast wcześniej mieć okres jakieś karenncji dla sprawdzenia , czy wprowadzone w życie nie wyrządzi więcej szkody jakby go wogóle nie było. Nie jest weryfikowane , a na oślep stosowane przez prac socjalnych , przez kuratorów .A jest rygorystycznie naciągane przez instytucje i organy powołane do sprawiedlowości jak Sądy.
    I czego my oczekujemy. Efekty są zatrważające , i się nimi nikt nie przejmuje. Bo ci co tworzą to prawo , myślą o swojej dalszej karierze swojej i kolesi.
    I co ich obchodzi szary jeszcze niepełnosprawny obywatel.
    A władze kościelne również nie podejmują tematu.Bo po co się narażać. Jak przyjemnie widzieć takich w kościele , jeszcze przyjmujących komunię .
    Opinia społeczna wogóle nie jest brana pod uwagę.

  • ire(2009-06-18 21:50) Odpowiedz 00

    Moim zdaniem to nie wszyscy powinni otrzymac takie wynagrodzenie bo zalezec powinno od dochodow w danym domu np taki starszy człowiek który potrzebuje pomocy ma nieraz nawe około 1500 zł ale opiekunka musie nie oplaca bo są duze stawki i siedzi ktos z rodziny i sprawuje opieke to powinno sie liczyc chociaz tej osobie do stazu pracy A w rodzinach gdzie jest dziecko niepelnosprawne trzeba sprawdac stan majątkowy rodzica co posiada np czy ich rodzice nie mogą pomoc finansowo bo biorą zasilki na takie dziecko

  • iza(2009-06-18 18:57) Odpowiedz 00

    to jest chory kraj w innych krajach unii i nie tylko rzad pomaga chorym i niepelnosprawnym ni musza sie martwic czy jutro beda mieli co jesc a u nas? szkoda slow

  • M(2009-06-18 16:21) Odpowiedz 00

    Porąbani urzędnicy działają jak maszyna która nie ma mózgu. Mój brat stara się o dokumenty uprawniające parkowanie samochodu w miejscach dla osób niepełnosprawnych. Jest niepełnosprawny od 40 lat, chory ( całkowity bezwład nóg i rąk), posiada orzeczenie o stałej niepełnosprawności. Dla naszych urzędników nie ma to znaczenia , musi stanąć na komisji lekarskiej i wyrobić sobie nowe orzeczenie.
    Cała procedura ma trwać trzy miesiące. Jeden z urzędników stwierdził że połowa tych którzy legitymują się takimi uprawnieniami, posiadają je nielegalnie.
    Pytam czy my żyjemy w normalnym kraju?

  • maryla(2009-06-16 14:07) Odpowiedz 00

    a matki terz dostaną ten dodatek jesli są przez sąd ustanowionym opiekunem???swojego dziecka prosze o odpowiedz.

  • rodzina(2009-06-16 07:58) Odpowiedz 00

    Biorą ludzi na litość. Obca osoba dostanie, a rodzina nie. Ten z rodziny od gęby odejmuje, ale serce nie pozwala nie opiekować się tym dzieckiem.

  • Dobita przez kuratora(2009-06-16 14:05) Odpowiedz 00

    Mnie kurator, nie tylko, że nie pomógł, ale wprowadzał w błąd. Do tej pory się zastanawiam, czy to wynikało z małej jego wiedzy, czy była to perfidia.
    Stała taka mumia, słuchała i nie pomogła w niczym. Za co ta osoba brała pieniądze, nie mogę zrozumieć. Ale namawiać do ubezwłasnowolnienia potrafiła.

  • Dobita przez kuratora(2009-06-16 13:50) Odpowiedz 00

    Chodzi o to, żeby dopóki żyjesz, zawsze o wszystkie Ciebie obwinić, a potem, żeby urzędy mogły robić z tą osobą, co chcą.

  • rozgoryczona(2009-06-16 12:47) Odpowiedz 00

    Z tym ubezwłasnowolnieniem to skandal . Jeśli rodzina opiekuje się swoim dzieckiem przez 18 lat i nie ma zarzutów do jej opieki to dlaczego nagle niby ( umowny wiek 18 lat) kiedy staje się pełnoletnie (bo tak naprawdę to te dzieci ciągle są dziećmi tyle,że ) nasze Państwo karze je ubezwłasnowolnić? I to za ciężkie pieniądze. NIE ROZUMIEM TEGO.

  • Dobita przez kuratora(2009-06-16 12:27) Odpowiedz 00

    Masz rację, to zmuszanie, albo inaczej, ta niby życzliwość kuratora, to podsuwania opiekunom, aby ubezwłasnowolnili osoby, którymi się opiekują jest CHAMSTWEM i woła o pomstę do nieba.
    Korzyści są minimalne w porównaniu z kłopotami.
    Wtedy taki kurator, albo sędzia, czy lekarz, a nawet inne instytucje dadzą Ci popalić, akcentując, że mało robisz, albo źle. Chodzi o to, żeby znaleźć kozła ofiarnego.
    Nie wierz w prawo, myśl...
    Kuratorzy, to instytucja, która powinna zniknąć, za co oni biorą tak duże pieniądze.
    Słusznie wyżej napisano, że albo się wcale nie pokaże, albo przyjdzie raz na m-c, żeby Cię wprowadzić w błąd, albo dobić!!!1

  • Tralaliszka(2009-06-16 11:40) Odpowiedz 00

    Obawiam się, że i tak w niektórych przypadkach trudno będzie znaleźć opiekuna prawnego dla dorosłej osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej w sytuacji, gdy nie ma rodziny albo nikt z członków rodziny nie chce się tej funkcji podjąć. W wielu sądach bezskutecznie poszukuje się kandydata, a niektóre instytucje lub organizacje nawet nie udzielają odpowiedzi na zapytania Sądu. Dotyczy to także stowarzyszeń, wolontariatu, a nawet parafialnych stowarzyszeń charytatywnych itp. Zmiana przepisów niestety nie poszła w tym kierunku, że jeśli nikt z rodziny nie chce lub nie może się podjąć tej funkcji to ustawodawca wskazuje instytucję, która musi wskazać kandydata. A sąd dalej pisze, dopytuje się, prosi etc.

  • niepelnosprawny opiekujacy sie zona.(2009-06-16 11:11) Odpowiedz 00

    a to debile sa w tej zasranej platformie mi zabrali swiadczenie pielegnacyjne nad ,niepelnosprawnym mezem. koniec nie glosujcie w wyborach na tych oszustuw.

  • irena(2009-06-16 10:40) Odpowiedz 00

    do gabi - nikt nie miał prawa wymuszać ubezwłasnowolnienia, nie słucha się podłych nieżyczliwych urzędników tylko używa własnego rozumu i intuicji. Złożyć podpis za syna można trzymając jego rękę, do niczego innego ubezwłasnowonienie nie jest potrzebne a wręcz szkodliwe. Nie chciałabym, żeby moje dziecko było traktowane jak przedmiot tylko jak podmiot i dlatego doradzam wszystkim, żeby nie ubezwłasnowolniali swoich dzieci, chyba że zostanie zmienione to ochydne słowo "ubezwłasnowolnienie".

  • matka 25 - letniego syna z MPD ((2009-06-16 09:31) Odpowiedz 00

    Gabi - nie świadczeń rodzinnych tylko świadczenia pielęgnacyjnego nie mylić z zasiłkiem pielęgnacyjnym,który jest w kwocie 153 zł. i wypłacany jest niezależnie od dochodu. Natomiast świadczenie należy się tylko wtedy gdy wspólny dochód w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza 583 zł. Do tego dochodu wlicza się również renta socjalna ON. W moim wypadku cierpią na tym młodsze dzieci, gdyż najstarszy syn jest niepełnosprawny ( mózgowe porażenie niezdolny do samodzielnego życia) i jego skromna renta powoduje ,że w tym roku jeśli Państwo nie podniesie progów ja stracę świadczenie pielęgnacyjne a młodsze dzieci nie dostaną stypendiów socjalnych. Nikt natomiast nie wnika ile musimy się wykosztować na rehabilitację i leczenie naszego dziecka. Same dopłaty do sprzętu rehabilitacyjnego sięgają niejednokrotnie nawet do kilku tysięcy zł. jednorazowo. I nikt sie wówczas nie pyta czy mamy na to pieniądze.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane