Od maja 2007 r. istnieje możliwość załatwiania spraw w ZUS za pośrednictwem strony internetowej Elektronicznego Urzędu Podawczego. Za jego pośrednictwem można złożyć m.in.: wniosek płatnika o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, wniosek płatnika o zwrot nadpłaconych składek czy wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek.

Dodatkowo, korzystając z usług urzędu elektronicznego, możemy zgłosić reklamację do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz złożyć wniosek o wydanie programu Płatnik.

"W ciągu prawie dwóch lat funkcjonowania Elektronicznego Urzędu Podawczego klienci ZUS skorzystali z niego ok. 17 tys. razy. Najczęściej składano wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Wystąpiło o to prawie 9 tys. płatników" - poinformował Przybylski.

Aby złożyć wniosek w formie elektronicznej, trzeba mieć dostęp do internetu oraz posiadać kwalifikowany certyfikat (e-podpis), zapisany na karcie kryptograficznej wraz z odpowiednim czytnikiem.

Każdy wysłany drogą elektroniczną wniosek otrzymuje w ZUS unikalny numer, podawany w poczcie zwrotnej w tzw. Urzędowym Poświadczeniu Odbioru Wniosku. Dzięki niemu na specjalnej stronie EUP można uzyskać informacje o stanie zaawansowania sprawy.