statystyki

Dla kogo emerytura mieszana

autor: Mariusz Wolski13.05.2009, 03:00; Aktualizacja: 13.05.2009, 10:17

Emerytura dla osób urodzonych po 1948 roku, które wiek emerytalny osiągną w latach 2009–2013, może stanowić sumę dwóch części ustalonych według nowych i starych zasad. Proporcja starej i nowej emerytury zależy od roku ukończenia wieku emerytalnego.

Reklama


Reklama


Warunki otrzymania emerytury obliczonej częściowo według nowych, a częściowo według starych zasad są następujące:

● osiągnięcie wieku uprawniającego do emerytury w latach 2009 – 2013 oraz

● nieprzystąpienie do OFE albo złożenie wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w OFE, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa.

Emeryturę mieszaną mogą także otrzymać osoby, którym ZUS ustalił już prawo do wcześniejszej emerytury: pracowniczej, z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, z tytułu wykonywania działalności twórczej lub artystycznej czy pracy górniczej albo kolejowej (na podstawie art. 46 lub art. 50 ustawy emerytalnej) i obliczył ją według starych zasad. Jest to możliwe, jeśli zgłoszą wniosek o emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego i nie pobiorą wcześniejszej emerytury wyliczonej w całości według starych zasad nawet za jeden miesiąc.

Przez pojęcie wiek uprawniający do emerytury uważa się:

● powszechny wiek emerytalny, wynoszący w przypadku kobiet 60 lat (mężczyźni urodzeni po 31 grudnia 1948 r. nie ukończą powszechnego wieku emerytalnego – 65 lat w latach 2009–2013),

● wcześniejszy wiek emerytalny wynikający z art. 32, 33, 39 i 40 ustawy emerytalnej.

W pełnej wersji artykułu dowiesz się więcej o:

Ustalaniu wysokości emerytury

Części starej emerytury

Uwzględnieniu nowej emerytury

Gwarantowanej kwocie świadczenia

Ponownym przeliczeniu

To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Gazety Prawnej.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

  • ren(2009-05-13 07:58) Odpowiedz 00

    A co z tysiącami innych osób , które nie przystąpiły do OFE , a na emerytury przejdą w latach 2015,2016,... !?

  • Kobieta 1956r.(2009-05-14 16:42) Odpowiedz 00

    Popieram w pełni 11.zxc.
    Tylko wprowadzenie zapisu, że jeżeli emerytura wyliczona wg.mieszanych zasad, czy tylko z kapitału początkowego i II filaru ( dla tych co przez pomyłkę zapisali się do OFE i czują się teraz oszukani) , dla roczników od 1954-do 1968 - będzie mniej korzystna od emerytury liczonej po "staremu"(tylko z ZUS) to obliczać się ją będzie wg.korzystniejszej (wybranej) przez emeryta wersji. Tylko takie uregulowanie może dać spokój przyszłym emerytom.

  • zyg(2011-06-06 11:13) Odpowiedz 00

    Dlaczego emeryci mają ograniczenia w zarobkach tj ta równośc i przestrzeganie konstytucji.Uważam,że jeśli pracodawca chce płacić to emert mógłby zarabiać ile chce

  • fran(2011-02-24 15:11) Odpowiedz 00

    Dlaczego ta ustawa tylko dla kobiet?

  • Syrena(2010-11-28 10:39) Odpowiedz 00

    Mam 34 lat pracy i 53 wieku ,wychowałam i wykształciłam wszechstronnie,po dwa kierunki studiów dziennych pięcioro dzieci. Ma na mnie kto pracować w Polsce. Ile lat jeszcze mam pracować.Jestem chora immunologicznie,a renty nie dostanę.Ten kto pracował 20 lat w tym 6 wychowawczego, ogólnie do 55 lat przepracował14 lat.Czy się rząd nad tym zastanowił.

  • marcin(2010-02-15 10:12) Odpowiedz 00

    mam pytnako które jest mi bardzo ciekawe a mianowicie...mama ma 55 lat...pracuje w gospodarstwie 22 lata (opłaca krus) i pracowała 12 lat gdzies tammm( opłacała zus ) tata jest od 3 lat na rencie strukturalnej...takze pytam czy6 moge w tym roku ubiegac sie o wczesniejszą emeryture czy tam rente?? prosze o szczerą wypowiedz... z góry dziekuje

  • Andrzej(2009-12-10 21:16) Odpowiedz 00

    Urodzony1956r pracuje od14-go roku życia, przechodząc na emeryturę w wieku
    65lat muszę przepracować 51 lat.Uciąć przywileje krótko>pracyjącym.
    Emerytura winna zależeć także od przepracowanych lat 40lat pracy i zasłużona emerytura.
    TRZEBA TO JAK NAJSZYBCIEJ WPROWADZIĆ.

  • Teresa(2009-11-25 11:45) Odpowiedz 00

    Teresa 1954. Czy wszyscy obywatele państwa polskiego są równi wobec prawa czy są równi i równiejsi. Dlaczego o wysokości pobieranych świadczeń emerytalnych ma decydować rok urodzenia. Czym różnią sie mężczyźni urodzenie do 1949 od tych urodzonycj w 1949 i po. Kobiety urodzone do 1954 i te od 1954 i krótko po. Oczywiście wszyscy z długoletnim ponad 35 letnim stażem pracy. Co nam zafunduje rząd. Bo nikt nas nie uprzedził że sami mamy sobie zaoszczędzić na swoją emeryture. A teraz za mało czasu nam zostało.

  • wulkan(2009-06-26 23:39) Odpowiedz 00

    ZUS to największy złodziej dzisiejszych czasów. Buduje sobie pałace jeżdżą na wczasy za nasze pieniądze, ja nie wiem gdzie są nasi prominęci po co my ich wybieramy skoro nie są za ludżmi.Nie wyobrażam sobie kierowcy tira, który będzie jeżdził do 65 lat. Czemu nic nie mówi się w tej sprawie. Czy to nie jest praca w szczególnych warunkach?

  • tez obywatel(2009-06-23 10:47) Odpowiedz 00

    do zxc - do ustawy emerytalnej wprowadzic dodatkowy wariant mozliwosci przechodzenia na emeryture po okreslonych latach pracy bez wzgledu na wiek tj 35 k 40 m , albo rowno dla wszystkich 40 lat przeciez tak duzo mowi sie o dyskryminacji mezczyzn.NIEWIELE JEST PANSTW ue ktore tego jeszcze nie dokonaly

  • Tadeusz(2009-05-22 16:37) Odpowiedz 00

    Ja też czekam na orzeczenie TK bo urodzilem sie 1.01.1949r,jestem na świadczeniu przedemerytalnym z tyt.restrukturyzacji przem,obronnego, mam 36 lat pracy i tez mnie wykiwali ta Ustawa która tak w szybkim temoie została wprowadzona

  • tez obywatel(2009-05-19 21:45) Odpowiedz 00

    zgadzam sie w pelni z post 16
    Propozycje to my mozemy przedstawiac miedzy soba rzad i pracodawcy zrobili swoje i dzis mamy taka ustawe emerytalna a nie inna ,zw.zawodowe dzis nie maja nic do zaproponowania . dbaja tylko o siebie.

  • Za późno urodzony, za późno obudzony(2009-05-19 14:16) Odpowiedz 00

    zxc nie bądź naiwny ! Komu to tłumaczysz ? Ci państwo doskonale o tym wiedzą ! Rząd i pracodawcy to jedna sitwa. Ostatnio do tej sitwy dołączyli przywódcy związkowi, mający wysokie pensje po to, by byli na pasku władzy a nie identyfikowali się z biedną chołotą. W ich wszystkich interesie jest byśmy pracowali na czarno za marne grosze do śmierci. Młodzi niech wyjeżdżają do pracy za granicę bo to jest w interesie bogatych krajów Unii Europejskiej, a ta cała nasza dzisiejsza TARGOWICA robi wszystko pod dyktando tych krajów, mając Polskę i Polaków w ... !

  • już 55 lat(2009-05-13 22:27) Odpowiedz 00

    A co z kobietami ,które mają ponad 35 lat pracy ,Zrobiono ich w balona.A kto???Obecny rząd,który wiele obiecywał a nie wiele dla takich kobiet zrobił.Taki ma do nich szacunek.Ale po co płacić emeryturę skoro za 5 lat większość jej nie doczeka!!!1I o to chodzi,o to właśnie chodzi.Pieniążki zostaną !!!I my na pewno ich nie wykorzystamy ale doczekaliśmy sprawiedliwości.Skoro tak z nami postąpiono i nie dano nam możliwości przejscia na emeryturę to nasze składki odkładane do ZUS powine dziedziczyć nasze dzieci!!!W przeciwnym wypadku pospolite złodziejstwo naszych pieniędzy ciężko zarobionych!!!

  • Narodowiec.(2009-05-13 08:13) Odpowiedz 00

    Świnie nie znają Poczucia Wstydu i Honru @@ KORYTO TO KORYTO @

  • Marian(2009-05-13 21:29) Odpowiedz 00

    Jeśli do przyznania emerytury jedynym kryterium będzie wiek 60 K i 65 M, to zainteresowani przepracują odpowiednio 20 i 25 lat w Polsce, a następne 15 lat w krajach Unii i co, kto będzie utrzymywał rocznik 49-68 ?.Wprowadzając okres składkowy 35 K i 40 M ,ZUS będzie miał pieniądze na bieżące emerytury, a dla ludu pracy jasne kryteria - mówimy o emeryturach powszechnych.Przy okazji chcę wyrazić swoje oburzenie do mówiących, iż młodzi będą utrzymywać lub utrzymują dzisiejszych emerytów.Od 2014 roku , kto ile będzie miał, tyle weżmie.Mam 40 l stażu- okresu składkowego i to ja "tyram" na tych co prześli na wcześniejszą emeryturę, to Skarb Państwa jest zobowiązany , bo taki był system emerytalny . Popieram post 11.

  • oszukana - 54(2009-05-13 21:25) Odpowiedz 00

    Posłowie to bezmózgi - myśleć z pewnością nie potrafią.Tak już jest , że jak "świnia " dorywa się do koryta to chapie ile się da - ale tylko dla siebie .Ustawę też zrobili pod siebie ludzie z roczników 1953 odeszli na emeryturę i dalej pracują zajmując miejsca pracy osobom , które tej pracy nie mają!! Hańba tak to może być ale tylko w Polsce w innych krajach tak nie jest ,ale tam rządzący myślą logicznie .Hausner Olejniczak Napieralski i Tusk zgotowali nam taki żywot tego im nigdy nie zapomnę!!!Niestety musimy pracować jeszcze pięć lat przez tych panów.W żadnych wyborach już ich nie poprę.

  • zxc(2009-05-13 16:56) Odpowiedz 00

    Do ustawy wprowadzić zminę; 1/ 40-M i 35 lat pracy-K i emerytura. 2/Jeżeli emerytura wyliczona wg. nowych/mieszanych / zasad jest mniej korzystna od liczonej po staremu/tylko ZUS/ to oblicza się wg.korzystniejszej wersji. Pozwoliloby to uniknąć wielu stresujących przyszłych emerytów sytuacji. Posłowie - myślcie, to naprawdę nie boli. Ile tu mozna zdobyć głosów? wyborczych.

  • zxc(2009-05-13 16:52) Odpowiedz 00

    40 lat pracy-M i 35 lat - K i EMERYTURA - pani Fedak,Boni,Tusk. Przecież wtedy będzie motywacja dla pracujących,aby ich ubezpieczali,bo chcą osiągnąć tą magiczną liczbę 40 -35 lat pracy. I stopniowo będzie maleć praca na czarno. Teraz nikomu się nie opłaca pracować i płacić skladki do ZUS. Za 30 lat to będzie dla tych ludzi tragedia - renty socjalne,bo nie zarobią na więcej. Ale czy ci dzisiejsi mądroglowcy myślą, może i tak,ale którą częścią ciała. A 40 i 35 lat to jest jakieś -dobre wyjście.

  • Kobieta rocznik 1956.- źle urodzona(2009-05-13 16:36) Odpowiedz 00

    A co z kobietami które będą przechodziły na emeryturę po 2013 r np.w 2014, 2015.,2016...bo DOPIERO wtedy osiągną wiek emerytalny 60 lat czy dla nas też będzie możliwość wypisania się z OFE ??? a emerytura mieszana???
    Dlaczego przywilej dotyczy tylko kobiet rocznik 1953 a my reszta to co ?, źle urodzone!!! ( od 1954-1968)
    Uważam że nowe zasady powinny dotyczyć tylko osób od rocznika 1968.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane