statystyki

Koszty wstępnych badań profilaktycznych zawsze ponosi pracodawca

autor: Edmund Guzowski05.05.2009, 10:50

Dopuszczenie do pracy pracownika przez pracodawcę bez uprzedniego skierowania go na wstępne badania lekarskie i bez charakterystyki przyszłego stanowiska pracy jest sprzeczne z prawem.

Reklama


Reklama


Czytelniczka GP napisała, że właścicielka apteki, która zawierała z nią umowę o pracę, zobowiązała ją do dostarczenia w ciągu tygodnia zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pracy w aptece. Powiedziała jej też, że koszty tych badań musi pokryć osobiście.

Zgodnie z art. 229 par. 4 kodeksu pracy, pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Zatrudnienie więc pracownika bez takiego orzeczenia jest wyraźnym naruszeniem prawa.

Ponadto, zgodnie z par. 4 rozporządzenia ministra zdrowia i opieki społecznej z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych dla celów przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. nr 69, poz. 332 z późn. zm.), badania profilaktyczne przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. W skierowaniu tym powinien on m.in. zamieścić informację o występowaniu na proponowanym stanowisku pracy czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów występujących czynników szkodliwych. Lekarz nie określa bowiem tylko stanu zdrowia skierowanego pacjenta, ale na tej podstawie orzeka, czy może on podjąć pracę na przewidywanym dla niego stanowisku.

Zobowiązanie nowo zatrudnianego pracownika do poddania się wstępnym badaniom lekarskim po uprzednim dopuszczeniu go do pracy bez skierowania pracodawcy i bez charakterystyki przyszłego stanowiska pracy jest nie tylko naruszeniem obowiązującego prawa, ale jest również merytorycznie bezzasadne i może prowokować do wydania przez lekarza zaświadczenia bez należytego jego udokumentowania.

Kolejnym problemem przedstawionym przez czytelniczkę jest sprawa opłaty za przeprowadzone badania. Zgodnie z art. 229 par. 6 kodeksu pracy, są one przeprowadzane na koszt pracodawcy. Nie może więc obciążać nimi ani pracownika, ani kandydata do pracy.

Powoływanie się przez pracodawcę na szczególne procedury określone w przepisach, które przewidują przedstawianie przez kandydatów na pewne stanowiska zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy tylko na stanowiskach określonego rodzaju, jednak bez wskazania konkretnego stanowiska w konkretnym zakładzie pracy, jest niezgodne z prawem. Lekarz wydający zaświadczenie w tym trybie nie ma bowiem możliwości stwierdzić, czy stan zdrowia takiego pacjenta jest odpowiedni do konkretnych warunków przyszłego jego stanowiska pracy w konkretnym zakładzie pracy.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

  • Ha! ha!(2009-05-11 07:39) Odpowiedz 00

    Panie Lekarz. Przevcież lekarze to robią za pieniądze pacjęta.

  • lekarz(2009-05-08 22:41) Odpowiedz 00

    Czy lekarze powinny przeprowadzić wstepne badanie profilaktyczne, jeżeli pacjent ne przedstawi skierowania od przyszłego pracodawcy?

  • Prawnik(2009-05-19 18:39) Odpowiedz 00

    Profilaktyczne badania lekarskie należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie skierowania pracodawcy.

  • prawo jest do...(2009-06-26 21:01) Odpowiedz 00

    A jeśli nie mam pracodawcy, bo jestem bezrobotny i chcę zrobić kurs, a na tym kursie chcą zaświadczenie "o braku przeciwwskazań" i mówią, że nie trzeba skierowania? A lekarz z kolei mówi, że trzeba. Jak to rozwiązać?

  • Prawnik(2009-06-29 20:57) Odpowiedz 00

    Szanowny Panie! Czym innym jest brak przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu, a czym innym jest brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na danym stanowisku w konkretnym zakładzie pracy.

  • .(2009-07-01 14:09) Odpowiedz 00

    Hm, dziękuję. O tym nie pomyślałem.

  • student(2009-07-19 14:28) Odpowiedz 00

    Skoro lekarze przeprowadzają badania profilaktyczne bez skierowania od pracodawcy ze wskazaniem zagrożeń występujących na stanowisku tego pracownika, to gdzie jest nadzór nad pracą tych lekarzy?

  • wroclaw(2009-11-05 13:33) Odpowiedz 00

    I to jest paranoja... Bo jako przedsiebiorca raczej nie moge wrzucic w koszty badan lekarskich dla wszystkich kandydatow, ktorzy zloza u mnie CV - nie moge ich tez dopuscic do pracy bez w/w badan - kolo sie zamyka.
    Jesli dodac do tego nowy przepis, ze kazdy pracodawca musi biegac podpisac umowe z ZOZ, aby kierowac tam swoich "pracownikow" (kazdy ma zapewne jakiegos lekarza rodzinnego/przychodnie)... to odechciewa mi sie tworzenia nowych miejsc pracy...

  • prawnik(2009-11-22 11:59) Odpowiedz 00

    Do Wrocławia!
    1. Kieruje się do lekarza na wstępne badania profilaktycne po wyborze konkretnego kandydata do pracy na konkretnym stanowisku.
    2. umowy zawiera się z lekarzem mającym prawo do badań profilaktycznych lub zakładem zatrudniającym takich lekarzy. Należy zapoznać się z przepisami określającymi treść takich umów.

  • Obywatel(2010-01-06 19:01) Odpowiedz 00

    Do studenta:
    Ma Pan rację stawiając to pytanie. Pytam się o to od dawna zarówno samorząd lekarski jak i Państwową Inspekcję Pracy.

  • Student II(2010-01-09 14:14) Odpowiedz 00

    Do Obywatela!
    Ma Pan rację. Niech się Pan pyta. Odpowiedzi raczej nie powinien oczekiwać.
    A może przeczytają Konstytucję RP art. 2 i dowiedzą się, że Polska jest demokratycznymn państwem prawnym... A może przeczytają kodeks karny art. 115 par. 13 pkt 5 i dowiedzą się, kto jest funkcjonariuszem publicznym?
    Może?

  • Mania(2010-03-31 20:37) Odpowiedz 00

    Niektórzy pracodawcy każą płacić pracownikowi za badania i jeszcze szantażują, że jeśli się ich nie zrobi to nie dostanie się pracy.

  • niewiem(2010-05-03 14:50) Odpowiedz 00

    kto ma tego uczyć?

  • Doradca(2010-04-18 19:01) Odpowiedz 00

    Pani Mania!
    Należy o tym powiadomić Inspekcję Pracy. Inspektor Pracy nie powinien przychodzić do zakładu z uwagi na skargę, lecz przeprowadzić kontrolę i przy okazji dostrzec te praktykę bez powoływania się na informację pracowników.Wtedy pracownicy nabędą zaufanie do PIP.

  • student2(2012-01-20 11:23) Odpowiedz 00

    Mam pytanie, zostałem skierowany na badania lekarskie z zakładu pracy i po zrobieniu tych badań rozpocząłem pracę. Nie podpisałem umowy bo jej nie dostałem do ręki. Po paru dniach jednak zrezygnowałem z tej pracy bo dostałem dużo lepszą ofertę w innej firmie. Czy poprzedni pracodawca może obciążyć mnie kosztami badań lekarskich?
    Pozdrawiam

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane