Istotną częścią praktycznej strony programów MBA jest wymiana doświadczeń zawodowych pomiędzy studentami. Plik wizytówek i sieć kontaktów to podstawowe wartości, jakie absolwenci wynoszą z tych studiów.
Profesor Howard Stevenson z Harwardzkiej Szkoły Biznesu, guru w zakresie przedsiębiorczości, miał wykład dla naszych studentów – wspomina dr Zbigniew Turowski, wicedyrektor Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej.
Szczególnie mocno utkwiły w pamięci studentów ostrzeżenie amerykańskiego gościa, by pamiętali, że w życiu zawodowym mogą się znaleźć w wielkiej potrzebie. Na kogo wtedy będą liczyć? Rodzina na pewno będzie chciała wam pomóc, ale to wasi koledzy, absolwenci MBA, będą mogli pomóc – podkreślił prof. Howard Stevenson.

Wspólnie działają

Tomasz Niesłuchowski, prezes Stowarzyszenia WEMBA przy Szkole Głównej Handlowej, absolwent pierwszej edycji programu, kilka lat temu poszukiwał kandydata do zarządu firmy, którą wówczas kierował. Wybrał osobę poleconą przez biuro programu WEMBA. Szybko okazało się, że była to znakomita decyzja.
– Dla absolwentów i studentów WEMBA naturalną czynnością jest zwrócenie się do kolegi ze studiów w sytuacji, kiedy sami poszukują pracy bądź pracownika. Nasz program ukończyło już ponad pół tysiąca osób. Wykorzystują one kontakty zawarte podczas studiów podczas poszukiwań pracowników do swoich firm, podczas szukania nowego zajęcia dla siebie. Często realizują wspólne projekty biznesowe. Zdarzało się nawet, że wspólnie zakładają firmy – mówi Agnieszka Zydlewska, koordynator WEMBA przy SGH.

Narzędzia integracji

Przy Akademii Leona Koźmińskiego od lat działa Klub Absolwentów, który skupia absolwentów wszystkich programów MBA realizowanych w tej uczelni. Cykliczne spotkania klubu służą budowaniu tzw. sieci kontaktów (networkingu) i przyczyniają do rozwoju kariery zawodowej absolwentów.
– Działalność klubu spotyka się z zainteresowaniem ze strony absolwentów. Dla nas ważne jest to, by uroczystość wręczenia dyplomów nie była ostatnim kontaktem studenta z uczelnią, z innymi absolwentami i studentami MBA. Chcemy budować długofalowe relacje oparte na obopólnej współpracy – wzorem tego co od lat dzieje się na uczelniach w Europie Zachodniej i USA – przyznaje Sylwia Rogalska, dyrektor biura współpracy z absolwentami.
Do osiągnięcia tego celu klub dąży, wysyłając wszystkim klubowiczom comiesięczne newslettery, organizując cyklicznie spotkania z osobistościami biznesu, polityki i nauki, a także coroczne zjazdy absolwentów, czyli weekendowe spotkania poza Warszawą. Program tych wyjazdów za każdym razem łączy elementy integracyjne, wymiany doświadczeń pomiędzy obecnymi i byłymi studentami, a także budowania relacji biznesowych.



W kwietniu klub absolwenta MBA z Akademii Koźmińskiego zawarł porozumienie o współpracy z firmą doradztwa personalnego BIGRAM.
– Aplikacje studentów i absolwentów uczelni Koźmińskiego są rejestrowane w bazie danych BIGRAM ze specjalnym statusem i bardzo szybko stają się widoczne dla każdego konsultanta pracującego przy projektach rekrutacyjnych – wyjaśnia Sylwia Rogalska.



Współpraca obu stron obejmuje zarówno kojarzenie ofert pracy z kandydatami pochodzącymi z kręgu klubu absolwentów MBA Akademii Koźmińskiego, jak i doradztwo wraz ze szkoleniami w zakresie efektywnego szukania pracy i prezentowania się podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Na studiach MBA wciąż jeszcze większość studiujących stanowią mężczyźni, choć w ostatnich latach wzrasta odsetek kobiet.
– Dla menedżerów w spódnicy przygotowaliśmy cykl seminariów o kobietach aktywnych zawodowo, bądź poszukujących nowych wyzwań – informuje Małgorzata Oświata z Akademii Koźmińskiego.
Spotkania te to okazja do wymiany doświadczeń i skorzystania z porady ekspertów.

Globalna współpraca

Program Canadian Executive MBA przy SGH jest adresowany do kadry zarządczej średniego i wyższego szczebla.
– Studenci są osobami, które działają w świecie realnego biznesu od lat. Wspólne studia stwarzają im możliwości wymiany doświadczeń, np. osoba zajmująca się marketingiem chętnie korzysta z doświadczeń kolegi, informatyka, a finansista konsultuje strategię firmy z kolegą zajmującym się na co dzień strategią, niekoniecznie w dziedzinie finansów – mówi Maria Banasiewicz, specjalista programu CEMBA.
Na drugim roku studiów studenci Warsaw Executive MBA wraz ze słuchaczami trzech innych programów prowadzonych w Austrii, Chinach i rozpoczynają pracę w tzw. wirtualnych zespołach nad wspólnymi projektami biznesowymi. Współdziałanie trwa kilka miesięcy, po czym wszyscy uczestnicy spotykają się na sesji w Minnesocie.
– Jest to niezwykle cenione przez studentów doświadczenie działania w skali międzynarodowej – wskazuje Agnieszka Zydlewska.
W dobie globalizacji nawiązywanie relacji biznesowych musi mieć wymiar międzynarodowy.
– Absolwenci wiodących programów MBA w Polsce nie mają powodów, by obawiać się konkurencji na międzynarodowym rynku pracy. Są bowiem świetnie przygotowanymi specjalistami w zakresie zarządzania, którzy dysponują nie gorszą wiedzą od swoich zachodnich konkurentów – podkreśla prof. Witold Orłowski, dyrektor Szkoły Biznesu PW.
CZEGO SIĘ WYMAGA OD KANDYDATÓW
Wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów na studia MBA w renomowanych uczelniach:
● rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim,
● minimum dwuletnie doświadczenie na kierowniczym stanowisku w biznesie,
● zdanie biznesowego egzaminu GMAT (Graduate Management Admission Test). Egzamin odbywa się po angielsku i składa się z części ogólnojęzykowej (verbal), rachunkowej (quantitative) i opisu analitycznego (analytical writing). Najczęściej zdaje się go w formie komputerowej CAT (Computer Adaptive Test).