Osoby niepełnosprawne prowadzące firmy nie mogą uzyskać żadnych informacji, dlaczego jeszcze nie otrzymały zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne wpłaconych do ZUS.
Rzecznik praw obywatelskich otrzymał wiele skarg od niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie otrzymali refundacji składek. Osoby, które złożyły wnioski o zwrot zapłaconych składek, nie tylko nie otrzymują w terminie pieniędzy, ale także nie mogą uzyskać informacji o powodach braku wpłaty. Rzecznik zwraca uwagę, że wiele z tych osób nie otrzymuje refundacji od wielu miesięcy. Osoby niepełnosprawne skarżą się, że nie tylko nie otrzymują pieniędzy od wielu miesięcy, ale także na to, że nie mogą się skontaktować z PRFON. Jednak w najbliższym czasie sytuacja ma się zmienić.
- Oprócz specjalnej infolinii oraz dyżuru telefonicznego ekspertów PFRON zorganizujemy call center. Wzmocnimy również punkty informacyjne w wojewódzkich oddziałach terenowych oraz ośrodkach informacji. Dodatkowo do każdej zarejestrowanej osoby wyślemy instrukcję korzystania z systemu, tak aby mogły one uniknąć błędów przy wypełnianiu dokumentów - mówi Tomasz Leleno, rzecznik prasowy PFRON.
Dotychczas spośród 27 tys. niepełnosprawnych, którzy od początku tego roku do maja ubiegali się o rejestrację w PFRON, zaledwie 4,5 tys. otrzymuje refundację składek wpłaconych już do ZUS. Według Tomasza Leleno, około 10,5 tys. osób zarejestrowało się w systemie. Jednak nie wszystkie składały co miesiąc wnioski o wypłatę refundacji. Wówczas wypłata pieniędzy jest niemożliwa.
- Dodatkowo sprawę wypłaty składek utrudnia fakt, że 8 tys. wniosków wymagało korekty - dodaje Tomasz Leleno.