Rzecznik praw obywatelskich otrzymał wiele skarg od niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie otrzymali refundacji składek. Osoby, które złożyły wnioski o zwrot zapłaconych składek, nie tylko nie otrzymują w terminie pieniędzy, ale także nie mogą uzyskać informacji o powodach braku wpłaty. Rzecznik zwraca uwagę, że wiele z tych osób nie otrzymuje refundacji od wielu miesięcy. Osoby niepełnosprawne skarżą się, że nie tylko nie otrzymują pieniędzy od wielu miesięcy, ale także na to, że nie mogą się skontaktować z PRFON. Jednak w najbliższym czasie sytuacja ma się zmienić.

- Oprócz specjalnej infolinii oraz dyżuru telefonicznego ekspertów PFRON zorganizujemy call center. Wzmocnimy również punkty informacyjne w wojewódzkich oddziałach terenowych oraz ośrodkach informacji. Dodatkowo do każdej zarejestrowanej osoby wyślemy instrukcję korzystania z systemu, tak aby mogły one uniknąć błędów przy wypełnianiu dokumentów - mówi Tomasz Leleno, rzecznik prasowy PFRON.

Dotychczas spośród 27 tys. niepełnosprawnych, którzy od początku tego roku do maja ubiegali się o rejestrację w PFRON, zaledwie 4,5 tys. otrzymuje refundację składek wpłaconych już do ZUS. Według Tomasza Leleno, około 10,5 tys. osób zarejestrowało się w systemie. Jednak nie wszystkie składały co miesiąc wnioski o wypłatę refundacji. Wówczas wypłata pieniędzy jest niemożliwa.

- Dodatkowo sprawę wypłaty składek utrudnia fakt, że 8 tys. wniosków wymagało korekty - dodaje Tomasz Leleno.