zaloguj się do e-DGP
statystyki

Czy pracodawca musi przedłużyć umowę z chronionym działaczem związkowym

skomentuj

Wypowiedzenie i rozwiązanie stosunku pracy z imiennie wskazanym działaczem związkowym, co do zasady, wymaga uprzedniej zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej. Czy umowa na czas określony zawarta z takim działaczem wygasa po upływie okresu, na który została zawarta, czy musi być przedłużona?

Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych pracodawca bez zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej nie może: wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z imiennie wskazanym uchwałą zarządu jego członkiem lub innym pracownikiem będącym członkiem danej organizacji związkowej, upoważnionym do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy oraz zmienić jednostronnie warunków pracy lub płacy na niekorzyść pracownika, o którym mowa powyżej.

Ochrona przysługuje przez okres określony uchwałą zarządu, a po jego upływie - dodatkowo przez czas odpowiadający połowie okresu określonego uchwałą, nie dłużej jednak niż rok po jego upływie.

Imiennie wskazani działacze związkowi chronieni są przed działaniami pracodawcy, które mogą prowadzić do zakończenia lub zmiany stosunku pracy na niekorzyść pracownika. Powyższy przepis odnosi się bowiem do czynności pracodawcy (pracodawca nie może) polegających m.in. na wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę. Przez pojęcie rozwiązanie stosunku pracy należy przy tym rozumieć rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia zarówno z winy pracownika (na podstawie art. 52 par. 1 k.p.), jak i bez winy pracownika (na podstawie art. 53 par. 1 k.p.). Ochrona przewidziana w art. 32 ustawy o związkach zawodowych nie dotyczy zatem przypadków, w których stosunek pracy rozwiązuje się wskutek innych zdarzeń niż oświadczenia woli pracodawcy.

Umowa o pracę zawarta na czas określony co do zasady wygasa wraz z upływem umówionego okresu (nadejściem umówionego terminu). Pracodawca nie ma obowiązku przedłużania umowy zawartej na czas określony, nawet jeśli drugą stroną umowy jest działacz związkowy podlegający szczególnej ochronie zgodnie z ustawą o związkach zawodowych. Ustawa nie przewiduje - tak jak ma to miejsce np. w przypadku pracownic w ciąży - przedłużenia umowy zawartej na czas określony do czasu upływu okresu ochrony, a jedynie stanowi, że pracodawca nie może bez zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę. Oznacza to, że umowy o pracę zawarte ze wskazanymi imiennie działaczami związkowymi na czas określony wygasają wraz z upływem terminu, na jaki zostały zawarte.

Komentarze: 8

  • 1: Jurek z IP: 91.146.236.* (2008-05-30 07:37)

    Szanowna Pani.
    Opisana sytuacja co do zasady jest zgodna z obowiązującymi przepisami. Jednak popełniła Pani błąd, który nie może być łatwo wybaczony, użyła Pani okreslenia "wygasa wraz z upływem umówionego okresu" a powino byc -rozwiązuje się z upływem czasu na jaki była zawarta... Pozdrawiam

  • 2: Tadeusz z Zabrza z IP: 83.22.222.* (2008-05-30 10:37)

    W ogóle należy zdjąć ochronę z dzialaczy związkow . Jeśli zajmują się tylko dzialallnością związkową,to oplacać ich powinien związek ze skladek czlonkowskich,a nie zaklad pracy.Swoje siedziby-biura,telefony itd.powinni oplacać także ze skladek związkowców.Dosyć lożenia pieniędzy na darmozjadów,którzy pod przykrywką dzialalności nic nie robią,a żyją na koszt podatników.

  • 3: Stanisław z IP: 62.111.200.* (2008-05-30 11:24)

    Popieram <Tadeusza z Zabrza>
    Dość darmozjadów w zakładach pracy. Święte krowy nie pilnują spraw pracowniczych. Gdzie się ukryli ? muszą działać. Koszty utrzymania rosną a związki nie reagują. Na tzw. zachodzie ludzie by ich zmiotli.

  • 4: Popieram związek i ich działalnoąść w zakładach pracy z IP: 83.18.64.* (2008-05-30 15:26)

    proponuję nr 2 i 3 wpisać się do zz , pozwolić się wybrać do zarządu i działać i walczyć o prawa pracowników, wówczas podyskutujemy na temat czy w zakładach powinny być zz i czy działacze być powinni chronieni z ustawy. Co teraz dzieje się z naszymi niesprywatyzowanymi stoczniami i ich pracownikami w liczbie 80 tys. grozi im wyjście na bruk, ponieważ rząd DT zaniedbał sprawę prywatyzacji. Tych ludzi bronią zz "Solidarność", trzeba się zastanowić i nie pisać bezmyślnych głupstw. Pani Fedak nie przejmie się tym, że tak wielka liczba osób zgłosi się w PUP, i dalej będzie opowiadać, jak to spada procent bezrobocia w kraju. W Polsce istnieje bezwzględna potrzeba działania zz w zakładach pracy i ubolewam, że liczba ich maleje a to oznacza, że Polacy jeszcze nie rozumieją zasad demokracji.

  • 5: ania z IP: 81.15.171.* (2008-06-03 09:57)

    Pan Jurek ma rację - znajomość przepisów kodeksu pracy nie jest mu obca.
    Dziwię się natomiast stwierdzeniu pani radcy o "wygaśnięciu umowy"

  • 6: ech! z IP: 153.19.161.* (2008-06-03 12:29)

    dobrze, że istnieje ustawa o zz i art. 32, dzięki niej jeszcze pracuję i mam z czego żyć. popieram nr 4.

  • 7: 7: pracownik z IP: 83.24.5.* (2008-06-04 08:11)

    Nie dziwi mnie niechęć do zz ale jeżeli nie zz to kto ma w świetle obowiązującego prawa występować w interesie pracowników. Małe poparcie ze strony pracowników zz sprawia że ich siła jest słaba. A co może zrobić słaby związek dla całej rzeszy pracowników stojących z boku i czekających na cud? Nic bo związek to siła pracowników wg jego liczebności. Jeżeli jest zz liczny tz silny to i dobrze reprezentuje pracowników. I to jest cała prawda. Nie popierasz związku więc tak naprawdę to go osłabiasz. Sam jesteś sobie winien że wtedy nie działa.

  • 8: KRYSTYNA-KOSZALIN z IP: 83.21.199.* (2008-06-14 09:40)

    Panie Tadeuszu i Stanisławie, jestem przewodnicząca Związkow Zawodowych w przedszkolach, działam SPOŁECZNIE!!!!!!!! nie jestem darmozjadem , na chleb zarabiam uczciwie , praw pracowników bronię i naprawde nic z tego nie mam, jedynie satysfakcję, a Panowie mierzycie wszystkich jedną miarą az wstyd!!!!!!!!!!

Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Zapisz się na bezpłatny newsletter Gazety Prawnej

Sonda:

Czy uważasz że w branży, w której pracujesz dojdzie w tym roku do zwolnień?

Wyszukaj w Encyklopedii
Zapisz się na bezpłatny newsletter