Rozmowa kwalifikacyjna to pierwszy etap rekrutacji. Najpierw zwykle omawiane jest CV i list motywacyjny. Padają pytania o osiągnięcia, najbardziej satysfakcjonujące zajęcia, ukończone kursy, sposób spędzania wolnego czasu. Trzeba też być przygotowanym na pytanie o powody zmiany pracy. Następnie może nastąpić seria pytań na temat planów zawodowych i szkoleniowych, kompetencji oraz znajomości firmy, w której kandydat chce pracować. Od udzielonych odpowiedzi zależy, czy kandydat przejdzie do następnych etapów rekrutacji. Dlatego trzeba się dobrze przygotować do rozmowy.

Na stronie www.ABCpraca.pl można znaleźć przykładowe pytania, a także analizę udzielonych odpowiedzi. Z kolei osoby zarejestrowane na portalu www.pracuj.pl mogą skorzystać z symulatora rozmowy. Na ekranie wyświetla się pytanie. Po udzieleniu odpowiedzi można sprawdzić, co radził odpowiedzieć specjalista. Na portalu można przestudiować przykładowe pytania z 11 branż, m.in.: przemysłu, telekomunikacji, marketingu, sprzedaży, a także dowiedzieć się, o co pytać nie wypada.

Podczas rozmowy pracodawcy czasami sprawdzają też, jak kandydat zachowa się w nietypowych sytuacjach, np. czy przyszła sekretarka podniesie leżący na podłodze długopis, jak zareaguje na nagłe opuszczenie pokoju przez rozmówcę, jak będzie odpowiadał na natarczywe, niegrzeczne pytania.

Ostatnim elementem rozmowy są pytania kandydata do przyszłych pracodawców. Wtedy np. warto dowiedzieć się, co wchodzi w zakres obowiązków, jaki jest czas pracy, czy godziny nadliczbowe i praca w weekend to standard, co wchodzi w skład wynagrodzenia, a także kiedy będzie znany wynik rozmowy.

Może się również zdarzyć, że kandydat będzie przechodził dwie rozmowy: jedną z osobą z działu personalnego i drugą z bezpośrednim przełożonym. Ważne jest, aby umawiając się na rozmowę, zapytać, z kim będzie prowadzona i jak długo będzie trwała. Jej termin należy tak ustalić, by nie kolidował z innymi obowiązkami.

Jednym z etapów rekrutacji może być test kompetencyjny, psychologiczny czy zręcznościowy. Informatyk może np. otrzymać zadanie, które musi wykonać w 30 minut, grafik opracować projekt reklamy, marketingowiec przygotować bazę danych w Excelu.

Ostatnim etapem rekrutacji powinny być negocjacje dotyczące zasad zatrudnienia. Warto zawsze dokładnie ustalić warunki i termin rozpoczęcia pracy, a także zasady wynagrodzenia.