W piątek w Białymstoku odbyła się konferencja podsumowująca funkcjonowanie systemu 7/24 w województwie podlaskim. Ruszył on w listopadzie zeszłego roku z inicjatywy Wojewódzkiego Urzędu Pracy (WUP) w Białymstoku i umożliwiał całodobowe bezpłatne korzystanie przez osoby bezrobotne z pomocy telefonicznych konsultantów rynku pracy. Pracodawcom pozwalał zaś zamieszczać oferty pracy na specjalnej platformie internetowej i wyszukiwać potencjalnych pracowników.

Jak powiedziała PAP dyrektor WUP, Janina Mironowicz, podczas kilku miesięcy funkcjonowania programu skorzystało z niego ponad 3,5 tys. bezrobotnych łączących się z darmowym numerem telefonu oraz pół tysiąca osób, w tym pracodawców, dzwoniących na numer płatny.

Na platformie internetowej systemu utworzono ok. 3,6 tys. kont użytkowników - osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Na koniec kwietnia tego roku w 14 powiatowych urzędach pracy w województwie podlaskim zarejestrowanych było ok. 45 tys. bezrobotnych.

Pilotażowym programem zainteresowało się Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które na jego bazie i przy pomocy podlaskiej kadry chce stworzyć podobny krajowy system. Jak zapowiedziała obecna na konferencji wiceminister pracy Czesława Ostrowska, system miałby być dostępny w całym kraju w połowie przyszłego roku. "Nawet myślimy o tym, żeby centralne call center powstało w Białymstoku dla całej Polski" - dodała Ostrowska. Prace nad systemem mają ruszyć w czerwcu.

W ocenie Mironowicz, z telefonicznej pomocy konsultantów korzystali głównie ludzie młodzi. Oferty pracy zamieszczone na platformie internetowej systemu przeglądali też młodzi ludzie czasowo przebywający na emigracji zarobkowej za granicą.

Mironowicz podkreśliła, że z propozycją zorganizowania targów dla polskich pracodawców, którzy chcieliby rekrutować Polaków pracujących czasowo w Irlandii, do WUP zgłosił się również irlandzki Eures.

"7/24" to zintegrowany system teleinformatyczny składający się z centralnej bazy danych, zawierającej m.in. oferty pracy i profile bezrobotnych, a także stanowisk konsultantów w 14 powiatowych urzędach pracy i WUP w Białymstoku oraz dwóch infolinii - bezpłatnej (numer 9510 - tylko dla zarejestrowanych bezrobotnych) i płatnej (numer 9524) - dzięki której m.in. pracodawcy będą mogli uzyskać potrzebne informacje.

Koncepcja systemu powstała w oparciu o najczęściej zgłaszane przez bezrobotnych trudności w dostępie do usług urzędów pracy. W ankietach ponad tysiąc osób wskazało na kłopoty z dojazdem, niewiele mniej na duże kolejki w urzędach.

Projekt realizowany został dzięki dotacji, którą WUP otrzymał ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Partnerem projektu jest Telekomunikacja Polska SA, która odpowiadała za wyposażenie urzędów w sprzęt teleinformatyczny, budowę platformy internetowej oraz administrowanie systemem.