Praca w urzędach przeżywa prawdziwy renesans. Kryzys powoduje, że coraz więcej osób szuka pewnej i stabilnej posady. Muszą one pamiętać, że od przyszłego tygodnia zmieni się sposób przyjmowania i awansowania pracowników służby cywilnej. Od stycznia zmienił się też sposób zatrudniania w samorządach.

Absolwenci szkół wyższych czy szkół średnich mogą ubiegać się o pracę w ministerstwach lub innych urzędach. Obecnie najwięcej ofert jest kierowanych do osób z wykształceniem prawniczym, ekonomicznym lub administracyjnym. W biuletynie kancelarii premiera czy ministerstw bywają też jednak ogłoszenia, gdzie jest wymagane inne wykształcenie, a zdarzają się oferty dla osób z niedużym doświadczeniem. Dlatego warto śledzić te ogłoszenia.

W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która jest obywatelem polskim, korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe i cieszy się nieposzlakowaną opinią. Tak samo jak w samorządach o pracę na niektórych stanowiskach w administracji państwowej mogą też ubiegać się cudzoziemcy. Mogą nimi być obywatele UE oraz innych państw, którzy mają pozwolenie na zatrudnienie w Polsce. Dostęp do pracy mają oni bardzo ograniczony, bo nie mogą zajmować stanowisk urzędniczych bezpośrednio lub nawet pośrednio związanych z wykonywaniem władzy publicznej oraz generalnych interesów państwa.

Nabór do służby cywilnej dla wszystkich osób jest otwarty. Każdy, kto spełnia określone wymagania konieczne podane w ogłoszeniu, może więc ubiegać się o pracę w urzędzie. Trzeba pamiętać, że jeżeli w ogłoszeniu jest wymagane wykształcenie wyższe prawnicze a kandydat posiada np. ekonomiczne, to nie ma sensu wysyłać życiorysu i dokumentów, bo i tak zostaną one w trakcie rekrutacji odrzucone z powodów formalnych.

Rekrutacja może być ograniczona do zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej lub być połączona z testem wiedzy. Osoba, która zostanie wyłoniona w naborze, a nie ma dużego stażu pracy, zostanie zatrudniona na najniższym stanowisku - w przypadku prawnika jest to np. referent prawny.

Wszyscy rozpoczynający po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej są zatrudniani na 12 miesięcy. W tym czasie powinni odbyć służbę przygotowawczą i zdać egzamin końcowy. W jej trakcie pracownik ma przyswoić sobie wiedzę z zakresu funkcjonowania struktur administracji państwowej. Odbycie takiego przygotowania jest bardzo pomocne wśród pracowników, którzy nie mają wykształcenia administracyjnego lub prawniczego. Ci najczęściej są zwalniani przez dyrektora generalnego z jej odbycia.



Wszyscy jednak muszą zdać egzamin końcowy. Po zaliczeniu przychodzi tzw. pierwsza ocena. Jeżeli pracownik zostanie przez swojego przełożonego pozytywnie oceniony, zawierana jest z nim umowa na czas nieokreślony. Pracownik, który będzie dobrze wykonywał swoją pracę, może spodziewać się awansu lub wzrostu pensji.

Warto też ubiegać się o statut urzędnika mianowanego. Taka możliwość jest po trzech latach pracy lub po dwóch za zgodą dyrektora generalnego. Aby go uzyskać, należy znać określone w ustawie języki obce przynajmniej na poziomie B2. Do tego dochodzi sprawdzian wiedzy.

Urzędnikom mianowanym do wynagrodzenia zasadniczego jest wypłacany dodatek służby cywilnej w wysokości 880 zł brutto miesięcznie. Może wzrastać przy kolejnych stopniach nawet do 5 tys. brutto. Urzędnicy mogą liczyć też na dodatkowy urlop wypoczynkowy, który może wynieść do 12 dni w roku. Pracownicy i urzędnicy służby cywilnej otrzymują też liczne dodatki, m.in. dodatek stażowy, jubileuszowy, specjalny lub zadaniowy.

Pracownik służby cywilnej lub urzędnik z kilkuletnim stażem pracy może ubiegać się też o stanowisko kierownicze. Dyrektorem departamentu będzie mogła zostać osoba, która ma m.in. tytuł zawodowy magistra, kompetencje kierownicze i co najmniej trzyletni staż pracy, w tym roczny na stanowisku kierowniczym lub dwuletni na stanowisku samodzielnym.

W okresie kryzysu konkurencja wśród kandydatów do pracy w administracji jest coraz większa. Dlatego nie wystarczy spełnić tylko wymagań formalnych w ogłoszeniu, ale też dodatkowe, określone w ogłoszeniu o naborze.

Więcej na temat zmian w służbie cywilnej w poniedziałek i kolejnych wydaniach GP - Tydzień ze służbą cywilną w Gazecie Prawnej
Poniedziałek 23 marca
Dyżur telefoniczny: 6.30 – 8.00 na pytania słuchaczy Radiowej Jedynki będzie odpowiadał Artur Radwan, ekspert z Gazety Prawnej. Dzwoń: 022 645 22 66
Jak znaleźć pracę w służbie cywilnej
Wtorek 24 marca
Jak zostać urzędnikiem służby cywilnej
Środa 25 marca
Od czego zależy wysokość wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej
Dyżur telefoniczny eksperta - dyrektor Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów odpowie na pytania o nowe zasady zatrudniania pracowników i urzędników służby cywilnej
Czwartek 26 marca
Czat z zastępcą szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adamem Leszkiewiczem, odpowiadającym za służbę cywilną
Piątek 27 marca
Jak zrobić karierę w służbie cywilnej (nowe zasady awansowania)