statystyki

Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać świadczenie przedemerytalne

autor: Marek Opolski14.04.2008, 00:01
  • Wyślij
  • Drukuj

O świadczenia przedemerytalne mogą występować osoby, które nie ze swej winy straciły pracę, mają długi staż ubezpieczeniowy, ale nie spełniają warunków uzyskania wcześniejszej emerytury. Przed otrzymaniem świadczenia muszą przez co najmniej sześć miesięcy pobierać zasiłek dla bezrobotnych.



Czy zwolniony grupowo otrzyma świadczenie

Z końcem marca 2008 r. pracodawca rozwiązał ze mną stosunek pracy w ramach tzw. zwolnień grupowych, po trzech latach nieprzerwanego zatrudnienia. Wiek 55 lat ukończyłam 20 stycznia 2007 r., a na koniec 2007 r. miałam udowodnione 28 lat składkowych oraz cztery lata nieskładkowe. Czy spełniam warunki dotyczące wieku i stażu wymagane do przyznania świadczenia przedemerytalnego?

Tak

Prawo do świadczenia mogą również nabyć osoby, które zostały zwolnione z pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z przepisami tej ustawy zwolnienie z przyczyn dotyczących pracodawcy ma miejsce, gdy stosunek pracy został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, m.in. w razie tzw. zwolnień grupowych.

Kobieta, której stosunek pracy został rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy, może uzyskać świadczenie przedemerytalne, jeśli:

• do dnia rozwiązania stosunku pracy ukończy co najmniej 55 lat oraz posiada okres uprawniający do emerytury w wymiarze co najmniej 30 lat,

• była zatrudniona u pracodawcy, z którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy przez co najmniej sześć miesięcy.

Podstawa prawna

• Art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. nr 120, poz. 1252).

• Art. 2 ust. 1 pkt 29 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

Czy wystarczy 35-letni staż ubezpieczeniowy

Mam 58 lat. Z końcem marca 2008 r. pracodawca, u którego byłem zatrudniony przez ostatnie trzy miesiące, zwolnił mnie z powodu likwidacji stanowiska pracy z przyczyn ekonomicznych. Dotychczas udowodniłem w sumie 35 lat składkowych i nieskładkowych. Czy mogę skutecznie ubiegać się o świadczenie przedemerytalne?

Nie

W przypadku rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy istnieje możliwość uzyskania świadczenia przedemerytalnego bez względu na osiągnięty wiek. Jego otrzymanie jest jednak uzależnione od udowodnienia, najpóźniej w dniu rozwiązania stosunku pracy, okresu uprawniającego do emerytury w wymiarze co najmniej 35 lat (kobieta) lub 40 lat (mężczyzna) oraz posiadania przynajmniej sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stosunku pracy u pracodawcy, z którym stosunek ten został rozwiązany. Ponieważ nie spełnił pan tych warunków, ZUS nie przyzna świadczenia przedemerytalnego.

Podstawa prawna

• Art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. nr 120, poz. 1252).

• Art. 2 ust. 1 pkt 29 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

Czy przed świadczeniem trzeba pobierać zasiłek

Chcę złożyć wniosek o świadczenie przedemerytalne. W placówce ZUS poinformowano mnie, iż najpierw muszę zarejestrować się w urzędzie pracy i pobierać przynajmniej przez sześć miesięcy zasiłek dla bezrobotnych. Czy rzeczywiście istnieje taki wymóg?

Tak

Każda osoba występująca o świadczenie przedemerytalne musi spełnić określone w ustawie o świadczeniach przedemerytalnych warunki. Po pierwsze musi uzyskać status osoby bezrobotnej, rejestrując się we właściwym powiatowym urzędzie pracy. Następnie musi pobierać, przynajmniej przez sześć miesięcy, zasiłek dla bezrobotnych oraz uzyskać zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy potwierdzające taki okres pobierania zasiłku. ZUS zalicza do tego sześciomiesięcznego okresu m.in. okresy zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia albo zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych podjętego w tym okresie.

Osoba ubiegająca się o świadczenie przedemerytalne nie może również odmówić, bez uzasadnionej przyczyny, przyjęcia propozycji zatrudnienia, innej pracy zarobkowej (np. na podstawie umowy zlecenia czy o dzieło) lub też wykonywania prac interwencyjnych lub robót publicznych, która może być złożona przez urząd pracy w czasie pobierania przez nią zasiłku dla bezrobotnych.

Niezbędnym warunkiem wymaganym do przyznania świadczenia przedemerytalnego jest również złożenie we właściwej jednostce ZUS wniosku o to świadczenie (na formularzu ZUS Rp-26) nie później niż w ciągu 30 dni od dnia wydania przez powiatowy urząd pracy dokumentu poświadczającego sześciomiesięczny okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych albo nie później niż 14 dni od ustania zatrudnienia lub wykonywania innej pracy zarobkowej, prac interwencyjnych lub robót publicznych. Do wniosku należy dołączyć dokumenty wymienione na stronie trzeciej formularza ZUS Rp-26. Istnieje również wymóg, aby w dacie składania wniosku o świadczenie przedemerytalne nadal posiadać status osoby bezrobotnej.

Podstawa prawna

• Art. 2 ust. 3 i 5 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. nr 120, poz. 1252).

Czy po rencie możliwe świadczenie

Mam 56 lat oraz 22 lata składkowe i nieskładkowe. W marcu utraciłam prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, do której byłam uprawniona w sumie przez sześć lat. Lekarz orzecznik ZUS uznał mnie za zdolną do pracy. Nie spełniam warunków do uzyskania wcześniejszej emerytury. Czy mogłabym starać się o świadczenie przedemerytalne?

Tak

Świadczenie przedemerytalne mogą również uzyskać osoby, które utraciły prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, jeśli spełniają następujące warunki:

• pobierały rentę z tytułu niezdolności do pracy nieprzerwanie przez okres co najmniej pięć lat,

• do dnia, w którym ustało prawo do renty, ukończyły co najmniej 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni), udowodniły okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet oraz 25 lat dla mężczyzn,

• zarejestrowały się we właściwym powiatowym urzędzie pracy w ciągu 30 dni od dnia ustania prawa do renty.

Oczywiście również w tym przypadku konieczne jest spełnienie ogólnych warunków wymaganych do przyznania świadczenia, w tym uzyskania statusu osoby bezrobotnej i pobierania przynajmniej przez sześć miesięcy zasiłku dla bezrobotnych.

Podstawa prawna

• Art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 2 ust. 3 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. nr 120, poz. 1252).

Czy upadłość uzasadnia przyznanie świadczenia

W ubiegłym miesiącu zostałem zwolniony z pracy z powodu ogłoszenia przez sąd upadłości i likwidacji majątku mojego pracodawcy, u którego pracowałem przez ostatnie pięć lat. Ukończyłem 61 lat i mam 26 lat pracy. Czy otrzymam świadczenie przedemerytalne?

Tak

Świadczenie przedemerytalne może uzyskać m.in. osoba zwolniona z pracy z powodu likwidacji lub niewypłacalności pracodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Zgodnie z tą ustawą niewypłacalność pracodawcy, a tym samym możliwość nabycia przez zwolnionego pracownika świadczenia przedemerytalnego, występuje m.in. wówczas, gdy na podstawie prawa upadłościowego i naprawczego sąd upadłościowy wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości pracodawcy obejmującej likwidację majątku dłużnika.

Mężczyzna, który został zwolniony z pracy z powodu likwidacji lub niewypłacalności pracodawcy, aby uzyskać świadczenie przedemerytalne, musi spełnić następujące warunki dotyczące wieku oraz stażu ubezpieczeniowego:

• ukończyć do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego co najmniej 61 lat,

• udowodnić do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego okres uprawniający do emerytury w wymiarze co najmniej 25 lat (ZUS bierze tu pod uwagę wszystkie przebyte okresy składkowe, nieskładkowe, uzupełniające, a także okresy ubezpieczenia za granicą, jeśli stanowią tak odpowiednie umowy międzynarodowe),

• być zatrudnionym albo pozostawać w stosunku służbowym u pracodawcy, który następnie uległ likwidacji lub stał się niewypłacalny łącznie przez okres co najmniej sześciu miesięcy.

Z pytania wynika, że spełnia pan wymienione warunki. Konieczne będzie jeszcze zarejestrowanie w urzędzie pracy, pobieranie przez sześć miesięcy zasiłku dla bezrobotnych oraz złożenie po tym okresie wniosku o świadczenie przedemerytalne.

Podstawa prawna

• Art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 2 ust. 3 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. nr 120, poz. 1252).

• Art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. nr 158, poz. 1121).

Czy ważna jest data wdrożenia postępowania

Z końcem stycznia 2008 r. zostałam zwolniona z pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem. W lutym organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego, w którym byłam zatrudniona, wdrożył postępowanie likwidacyjne. Czy ZUS mógł odmówić mi przyznania świadczenia, mimo iż mam ukończone 57 lat oraz udowodniłam 21 lat składkowych i nieskładkowych?

Tak

Niewypłacalność pracodawcy zachodzi również wtedy, gdy na podstawie prawa upadłościowego i naprawczego organ założycielski podjął decyzję o wdrożeniu postępowania likwidacyjnego wobec przedsiębiorstwa państwowego, o ile likwidacja nie jest skutkiem przekształcenia, łączenia lub podziału tego przedsiębiorstwa. Należy jednak podkreślić, że rozwiązanie stosunku pracy uzasadnia przyznanie świadczenia przedemerytalnego tylko wtedy, gdy jest następstwem szczególnych okoliczności. Nie może więc nastąpić wcześniej niż w dniu wszczęcia postępowania likwidacyjnego lub wystąpienia niewypłacalności pracodawcy. W przeciwnym razie ZUS uznaje, że rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z innego powodu i tym samym świadczenie przedemerytalne nie przysługuje.

Podstawa prawna

• Art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. nr 158, poz. 1121).

• Art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. nr 120, poz. 1252).






  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
Tagi:ZUS
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 145

  • 1: filozus z IP: 90.156.36.* (2008-04-14 08:02)

    Państwowy ZUS sabotuje politykę prozatrudnieniową państwa, szykanując bezrobotnych na podstawie przepisu ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, premiującego ich za aktywność zawodową. Wpisz w wyszukiwarce: Bloger Adam Kłykow i czytaj: ZUS szczyt głupoty.

  • 2: Kobieta z rocznika 1954 z IP: 81.15.226.* (2008-04-14 09:45)

    1./To skandal, że przed przejściem na świadczenie przedemerytalne musi się mieć status BEZROBOTNEGO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! przez pół roku!
    2./ To skandal, że rocznik kobiet 1954r jest gorzej traktowany niż rocznik 1953 i kobiety z tego rocznika nie mogą przejść na wcześniejszą emeryturę!
    Mam 54 lata pracy i 35 lat pracy, garb na plecach i chorobę zawodową biuralisty. Renty nie dadzą, bo każą nam umierać na stanowiku pracy gdzieś w ciemnym kąciku zakładu, by nikt tego nie oglądał.

    Protestuję przeciwko dyskryminowaniu rocznika 1954r i uniemożliwieniu mi przejścia na wcześniejszą emeryturę!!! Nie jestem w niczym gorsza od urzędasów w Belwederze.!

  • 3: Kobieta rocznik 1956 z IP: 83.15.42.* (2008-04-14 10:48)

    Zgadzam się z bezsensownym statusem bezrobotnego przez pół roku,jeśli ma się za sobą taki długi staz pracy (35 lat kobieta, 40 lat mężczyzna)!!!
    Ponadto co za głupota , aby przy tak długim stażu nie dostać emerytury, tylko nędzne parę groszy świadczenia przedemerytalnego,na dodatek z wielkiej łaski i po spełnieniu bzdurnych warunków! Gdzie są nasze sładki za tak długi okres pracy? To nie wiek powinien decydować o uzyskaniu emerytury, ale okres pracy!!! Bez żadnej łaski po przepracowaniu 35 lat(kobiety) -40 lat(mężczyźni). W zasadzie kobieta,która wychowała dzieci,prowadzi dom i pracuje zawodowo powinna mieć prawo wyboru przejścia na emeryture po 30 latach pracy!!!
    Zgadzam się co do dyskryminacji młodszych roczników od 1953. Dlaczego nie jesteśmy równi wobec prawa, jesli spełnimy obecne warunki w nastepnych latach?

  • 4: xy z IP: 83.14.147.* (2008-04-14 11:03)

    Szkoda gadać

  • 5: 49rocznik z IP: 78.154.64.* (2008-04-14 11:18)

    Ponieważ w majestacie bzdurnych ustaw zostaliście okradzeni z Waszych pieniędzy przez ZUS to występujcie do Sądu o zwrot zagrabionych składek i zarazem do RPO z zażaleniem o dyskryminacji WAS przez Rządy RP po 17 grudnia 1998r.

  • 6: rocznik 1954 z IP: 79.185.144.* (2008-04-14 11:57)

    Zgadzam się z Kobieta -rocznik 1954.
    Dlaczego rocznik 1954 jest dyskryminowany?
    Dlaczego przed przyznaniem zasiłku przedemerytalnego trzeba pobierac przez pół roku zasiłek dla bezrobotnych?

  • 7: Rocznik 50 z 44 letnim stażem z IP: 85.198.209.* (2008-04-14 12:54)

    Nie zgadzam sie z kobietami z rocznika 54 !!!!!!!!!!
    Dyskryminacja przy ustalaniu prawa do emerytury ,35-45 zasilek przedemerytalny ???? Natomiast emerytura po 15-20 -latach.
    Czy ktoś kto posiada 20 -letni staż pracy ma otrzymać emeryturę, bo jest z rocznika 1954 ????? emerytura za lata pracy,a nie za lata życia !!!!!!!!!!!!R

  • 8: KObieta Rocznik 1955 z IP: 83.23.175.* (2008-04-14 13:23)

    Każdej kobiecie,która przepracowała 30 lat i wychowała minimum dwoje dzeci
    powinna przysługiwać pełna emerytura bez względu na wiek. Staż pracy najważniejszy i nie upadlać ludzi statusem "bezrobotnego" i wypłacać grosze
    świadczenia przedemerytalnego!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 9: Teresa z IP: 83.14.70.* (2008-04-14 13:47)

    Mam pytanie. Czy ten zasiłek zostanie na następny rok, czy też go zlikwidują tak jak chcą zlikwidować wcześniejsze emerytury?

  • 10: Pan z 44 stażem z IP: 85.198.209.* (2008-04-14 13:55)

    Szanowne Panie!!
    Pszestańcie ciągle dopominać się praw dla poszczególnych roczników np.54,55! Nie tylko Wy jesteście pokrzywdzone!
    Wszyscy urodzeni w latach 49-68 (kobiety i mężczyżni) mają zostać planowo wyrolowani po 2008r.
    Musimy wspólnie walczyć o prawo do emerytury dla wszystkich z długoletnim stażem pracy (k/30 i m/35)!
    Przecież kobiety ur.w 1954 mogą mieć różne staże pracy (jedna może mieć staż 20 letni a druga 40), dlatego nie możecie domagać się praw dla poszczególnych roczników.W ten sposób przedłuży się jedynie ten bajzel, który mamy obecnie.A więc jeszcze raz powtarzam:
    Domagajmy się emerytury dla WSZYSTKICH ur.w latch 49-68 ze stażem 30/k i 35/m !!!! To jedyne logiczne ,słuszne i sprawiedliwe rozwiązanie!
    Nie możemy pozwolić by ludzi ,którzy faktycznie zapracowali sobie na emeryturę ograbiono zgodnie z prawem na rzecz silnych grup zawodowych z o połowę mniejszym stażem!

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie