Prawie 900 firm zapowiada, że w czasie kryzysu nie zmniejszy swoich budżetów na benefity dla pracowników.
Z najnowszego badania przeprowadzonego na zamówienie firmy Sodexho Pass Polska w ponad 900 firmach w całej Polsce wynika, że mimo niekorzystnych prognoz dotyczących wzrostu bezrobocia i spadku PKB, większość firm nie zamierza oszczędzać na programach socjalnych dla swoich pracowników.

Optymistyczne prognozy

Prawie 1/3 badanych przedsiębiorstw zamierza przeznaczyć na świadczenia pozapłacowe nawet więcej pieniędzy, niż wydały w roku 2008. Średni deklarowany wzrost wydatków pozapłacowych w obecnym roku wyniesie ok. 2 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
O 4 proc. zwiększą się benefity w firmach z kapitałem zagranicznym, oraz w sektorze firm zatrudniających od 10 do 19 osób, a o 3 proc. w instytucjach publicznych, oraz dużych firmach zatrudniających powyżej 250 osób. Tylko 3 proc. respondentów zadeklarowało, że obetnie swoje fundusze socjalne.
- Badanie przeprowadzaliśmy na przełomie listopada i grudnia 2008 r., kiedy to wiele firm nie wiedziało, jak będą wyglądać ich budżety socjalne na ten rok - informuje Michał Kuś, analityk z firmy ARC Rynek i Opinia współtwórca raportu. Mimo to zdecydowana większość przedsiębiorstw zadeklarowała, że chciałby utrzymać wydatki na benefity na poziomie roku 2008. Nie zaskakuje przy tym też fakt, że deklaracja ta najczęściej padała w stosunku do wydatków ponoszonych przez firmy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), a nie z budżetu pochodzącego z bieżących dochodów firmy. W tym drugim przypadku firmy mówią już o niewielkich redukcjach.

Jakie benefity

Zdaniem analityka z ARC Rynek i Opinia utrzymywanie ZFŚS jest bardzo popularną formą w firmach, bez względu na pochodzenie kapitałowe i własnościowe tych przedsiębiorstw.
- Mimo kryzysu rynek benefitów finansowanych z ZFŚS będzie stabilny. Firmy w dalszym ciągu będą dofinansowywały wypoczynek swoich pracowników, wypłacały im zapomogi i pożyczki, czy dopłacały do imprez kulturalno-rekreacyjnych - uważa Michał Kuś.
Szefowa kadr Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) Katarzyna Jabłońska, przyznaje, że zarówno budżet z ZFŚS, jak i innych źródeł nie będzie w 2009 roku pomniejszony.
- Wszyscy pracownicy Giełdy, którzy zadeklarują chęć skorzystania z naszych benefitów finansowanych z bieżącej działalności firmy, będą mogli nadal z nich korzystać, pod warunkiem że wezmą na siebie obciążenie związane z podatkami i składkami do ZUS, jakim podlegają te świadczenia - informuje Katarzyna Jabłońska.
Na co mogą liczyć pracownicy GPW? Firma wykupuje im m.in. bożonarodzeniowe talony, kupony kulturalno-rekreacyjne (dwa razy do roku ważne przez rok o wartości 300 zł na osobę), kupony żywnościowe (finansowane ze środków bieżących firmy) oraz dofinansowuje wypoczynek.



Zachęta do wydajnej pracy

Zdaniem Michała Kusia firmy za wszelką cenę będą się starały zatrzymać kluczowych pracowników, wiedzą bowiem, jak trudne i kosztowne jest odbudowanie dobrego zespołu. Jednym z elementów utrzymującym takie osoby na dotychczasowych stanowiskach jest udostępnianie im atrakcyjnych programów socjalnych.
Z opinią tą w pełni zgadza się Wojciech Tomczak, rzecznik prasowy Unilever Polska. Jego firma nie tylko utrzyma nieobowiązkowy budżet na benefity, ale go jeszcze powiększy o wskaźnik inflacji.
- Jeśli ma się doskonały personel, to stara się go w firmie zatrzymać i nie korzysta się z chwilowej złej koniunktury na rynku, aby go zredukować - mówi Wojciech Tomczak.
OPINIA
Piotr Cwalina
dyrektor ds. wynagrodzeń i systemów motywacyjnych Grupy Żywiec
Nasza firma oferuje szeroki pakiet świadczeń pozapłacowych, który wyróżnia ją na tle innych przedsiębiorstw i często wiąże pracowników z firmą, lub staje się mocnym atutem w procesie rekrutacji. Oferta jest dosyć elastyczna i dostosowana do lokalnych potrzeb pracowników w Warszawie, Żywcu, Warce, Elblągu, Leżajsku i Cieszynie. Ważny jest także ich wiek i zainteresowania. Jedni wybierają basen, siłownię, masaże, a inni wczasy i aerobik. Pojawienie się kryzysu nie spowodowało zawieszenia, bądź likwidacji jakichkolwiek elementów naszego pakietu motywacji pozapłacowej. Wstrzymaliśmy jednak wcześniejsze plany rozszerzenia stałej części oferty na inne grupy zawodowe. Rozwój i uatrakcyjnienie stałych elementów pakietu pracowniczego może mieć miejsce, ale bez dodatkowych nakładów finansowych. Recesja daje nam szansę na łatwiejsze negocjacje z dostawcami, co pozwali obniżać koszty świadczeń bez ich równoczesnego likwidowania bądź ograniczania.
Świadczenia pozapłacowe w firmach w 2008 r. / DGP