W porze nocnej kierowca nie będzie musiał już pracować co najmniej czterech godzin, aby jego czas pracy był ograniczony do limitu dziesięciu godzin.
Czas pracy kierowcy nie może przekroczyć dziesięciu godzin na dobę, jeżeli jego praca, bez względu na jej trwanie, jest wykonywana w porze nocnej. Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. nr 92, poz. 879 z późn. zm.), którego pierwsze czytanie odbyło się w sejmowej Komisji Infrastruktury. Do takiej zmiany wezwała polski rząd Komisja Wspólnoty Europejskiej. Ma to na celu usunąć różnice między Dyrektywą 2002/15WE a ustawą, która ją wdrożyła. Obecnie w porze nocnej kierowca musi pracować co najmniej przez cztery godziny, aby jego czas pracy był ograniczony do dziesięciu godzin na dobę.
- Taka zmiana jest niekorzystna dla przewoźników, bo kierowcy będą mniej pracować - mówi Łukasz Szablewski, właściciel firmy transportowej Trans-com z Jeleniej Góry.
Jego zdaniem, spowoduje to wydłużenie dostaw ładunków i czasu oczekiwania klientów na towar oraz wpłynie na cenę usług transportowych. Tłumaczy, że przepisy o czasie pracy są obecnie już zbyt rygorystyczne i bardzo uciążliwe dla firm transportowych. Innego zdania jest dr Krystyna Zużewicz z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w Warszawie.
Według niej dla kierowców pora nocna powinna zostać inaczej zdefiniowana niż w kodeksie pracy. Powinna ona trwać od godziny 24 do 5, bo wtedy osoby prowadzące pojazdy ciężarowe są najbardziej narażone na popełnienie błędu ze względu na narastającą senność.
Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, pora nocna obejmuje osiem godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Według dyrektywy unijnej pora nocna obejmuje cztery godziny w przedziale od godziny 24 do 7.
- Rozważamy wprowadzenie definicji pory nocnej określonej w dyrektywie do nowelizacji ustawy o czasie pracy - wyjaśnia Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Dodaje, że w tym celu analizą zmian tych przepisów zajmie się powołana obecnie podkomisja.
Czas pracy kierowcy nie może przekraczać ośmiu godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Kierowcom zatrudnionym w transporcie drogowym firmy mogą jednak przedłużyć wymiar czasu pracy do dziesięciu godzin na dobę, a do pozostałych kierowców, w ramach systemu równoważnego czasu pracy, do 12 godzin na dobę.
Za czas pracy w nocy kierowcy przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę w wysokości 20 proc. stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.