Osoby pełniące funkcje w zarządzie podmiotu prowadzącego warsztat terapii zajęciowej (WTZ) będą mogły być jednocześnie jego pracownikami.



Taka poprawka została wprowadzona – na wniosek Prawa i Sprawiedliwości – do rządowego projektu ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511). Wczoraj zajmowali się nim posłowie z komisji polityki społecznej i rodziny. Pierwotnie projekt przewidywał, że zgodnie z dodawanym do ustawy art. 10ab członkowie władz np. organizacji pozarządowych, które prowadzą warsztat, nie będą mogły być jego pracownikami. Propozycja wzbudziła jednak w trakcie wcześniejszej dyskusji nad nowelizacją duże kontrowersje, dlatego ten przepis został wczoraj wykreślony. Akceptacji nie zyskały zaś inne poprawki zgłaszane przez posłów opozycji, odnoszące się do funkcjonowania WTZ, w tym m.in. tworzenia rady społecznej i realizowanych przez nią zadań, reguł jego finansowania oraz organizowania w nim zajęć klubowych.
Komisja przyjęła natomiast inną poprawkę, złożoną przez PiS, dotyczącą art. 22, który reguluje kwestie związane z otrzymywaniem ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Jego nowelizacja zakłada, że przedsiębiorstwa przyznające obniżenia będą musiały wraz z każdą fakturą przekazywać swojemu kontrahentowi informację o zasadach nabywania i korzystania z obniżeń oraz możliwości złożenia oświadczenia o chęci skorzystania z tego uprawnienia. Posłowie postanowili zmienić ten zapis w taki sposób, że wspomniane pismo będzie przekazywane klientowi tylko raz do roku. W jego treści – poza warunkami, które trzeba spełnić, aby uzyskać ulgę – firma będzie musiała dodatkowo zawrzeć informację o możliwości złożenia przez kontrahenta oświadczenia o rezygnacji z zamiaru korzystania z prawa do obniżenia.
– Celem tej poprawki jest ograniczenie obowiązków administracyjnych po stronie pracodawców – mówiła Joanna Borowiak, poseł PiS.
Jednocześnie w przypadku nieotrzymania od klienta takiego oświadczenia o rezygnacji, przedsiębiorca będzie wystawiał mu druk INF-U, zawierający wysokość ulgi, do 15. dnia miesiąca przypadającego po miesiącu, w którym upływał termin płatności za zakup.
Wreszcie przy obliczaniu wysokości obniżenia pracodawcy będą brali pod uwagę stan zatrudnienia z miesiąca poprzedzającego ten, w którym wystawili fakturę dokumentującą zakup ich produktu lub usługi. Wcześniej projekt zakładał, że uwzględniana będzie liczba podwładnych z dnia wystawienia faktury.
Co ważne dla pracodawców, zmiany obejmujące udzielanie ulg we wpłatach na PFRON wejdą w życie dopiero od 1 października br., a nie od 1 lipca, jak początkowo zakładał projekt. Przesunięcie tego terminu jest konieczne z uwagi na opóźnienia w pracach nad nowelizacją i tym, aby zarówno pracodawcy, jak i Fundusz mieli czas na przygotowanie do nowych regulacji. ⒸⓅ
Etap legislacyjny
Projekt ustawy przed drugim czytaniem w Sejmie