statystyki

Prawo do kontroli osobistej bez określenia jej granic. Służba Ochrony Państwa z niekonstytucyjnymi uprawnieniami

autor: Bożena Wiktorowska31.01.2018, 07:29; Aktualizacja: 31.01.2018, 08:25
paragrafy

To jednak nie koniec wątpliwości. TK orzekł, że zakwestionowany przepis traci moc z upływem 18 miesięcy od daty ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw.źródło: ShutterStock

Jutro zostaje powołana Służba Ochrony Państwa (SOP). Nowa formacja zastąpi Biuro Ochrony Rządu. Problem w tym, że ustawa o SOP zawiera niekonstytucyjne przepisy. Na ten problem zwrócił uwagę rzecznik praw obywatelskich w wystąpieniu do ministra spraw wewnętrznych i administracji (pismo nr II.501.4.2017).

1 lutego traci moc ustawa z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz.U. z 2017 r., poz. 985), a w życie wchodzi ustawa z 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 138). W niej zaś powtórzono przepisy uznane wcześniej przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z ustawą zasadniczą. O co dokładnie chodzi? Wyrok z 14 grudnia 2017 r. (sygn. akt K 17/14) dotyczył art. 41 ust. 1 i art. 47 ustawy o Biurze Ochrony Rządu. Zdaniem sędziów przepisy te są niezgodne z konstytucją, bowiem uprawniają funkcjonariuszy BOR do dokonywania kontroli osobistej, nie określając jej granic. Co więcej, badane przez TK przepisy nie przewidują sądowej kontroli takich działań funkcjonariuszy. Rzecznik Praw Obywatelskich w wystąpieniu do MSWiA zwrócił uwagę, że nowa ustawa, mimo tego wyroku, uprawnia funkcjonariuszy SOP do prowadzenia kontroli osobistej – i podobnie jak to miało miejsce w zaskarżonym przepisie – nie określa granic takiej czynności. Na jej sposób można złożyć jedynie zażalenie do prokuratora. Natomiast nie ma możliwości odwołania się do sądu.

Jak wyjaśnia DGP Michał Hara z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich – w przypadku przepisów uprawniających do kontroli osobistej zachodzi przypadek oczywistej niekonstytucyjności i każdy organ może odmówić ich stosowania. Tym niemniej, dopóki nie zostaną wyeliminowane z obrotu prawnego, czy to na drodze zmiany legislacyjnej, czy odrębnego wyroku TK, formalnie możliwe jest prowadzenie na ich podstawie kontroli osobistej. Jednak funkcjonariusz naraża się na popełnienie przestępstwa przekroczenia uprawnień określonego w art. 231 k.k.


Pozostało jeszcze 49% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (5)

  • Kto jeszcze wierzy w prawo i sprawiedliwość PIS (2018-01-31 12:42) Zgłoś naruszenie 171

    Nie takie ... "PRZEWAŁY" KONSTYTUCJI RP ... już były dokonane przez PIS-Bolszewików.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Czy PiS ...(2018-01-31 16:49) Zgłoś naruszenie 101

    ..... uchwalił choć jedną ustawę zgodną z prawem ?!

    Odpowiedz
  • zorro(2018-01-31 19:15) Zgłoś naruszenie 50

    Chcieliśta zamordyzmu, to mata.

    Odpowiedz
  • piniusz(2018-01-31 10:33) Zgłoś naruszenie 20

    jeżeli "formalnie możliwe jest prowadzenie na ich podstawie kontroli osobistej."to wzruszanie ustaw nicnie pomoże,to jakby ustawa o karze śmierci lub dożywociu,morderstwa wyeliminował-to tak nie działa,gdy postępowanie wobec drugiej osoby ,zawsze jest zależne od tego,czy na czyn niedozwolony,swoim postępowaniem dopuści

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane