statystyki

Osoba wykonująca zadania służby bhp musi być co najmniej inspektorem

autor: Edmund Guzowski20.01.2009, 11:00; Aktualizacja: 20.01.2009, 11:13
  • Wyślij
  • Drukuj

Pracownikami służby bhp lub wykonującymi jej zadania mogą być wyłącznie osoby spełniające wymagania kwalifikacyjne przewidziane w obowiązujących przepisach prawa.





Osoba, która wykonywała w szpitalu (SP ZOZ) zadania służby bhp, przeszła na emeryturę 1 listopada 2008 r. Pracodawca powierzył te obowiązki pielęgniarce i zamierzał wysłać ją na szkolenie okresowe przewidziane dla tych osób. Podczas kontroli zakwestionowano jednak tę decyzję i nakazano mu powierzyć wykonywanie zadań służby bhp osobie posiadającej odpowiednie wykształcenie. Pracownik, który dotychczas wykonywał te zadania, miał wykształcenie średnie ogólne, prowadził sprawy bhp od kilkunastu lat i nikt tego nie kwestionował.

Nakaz organu kontroli jest słuszny. Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704) w wersji obowiązującej od 1 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 246, poz. 2468 z późn. zm.) określa bowiem wymagania kwalifikacyjne osób, którym pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp. Gdyby pracownik, który poprzednio wykonywał zadania służby, nie odszedł na emeryturę, mógłby wykonywać te zadania do 30 czerwca 2013 r. Powierzanie wykonywania zadań służby bhp od 1 lipca 2005 r. jest możliwe tylko osobie posiadającej kwalifikacje przewidziane w wersji rozporządzenia obowiązującej od tej daty.

Jeżeli zatem pracodawca zamierza powierzyć wykonywanie zadań służby bhp własnemu pracownikowi, musi on posiadać co najmniej tytuł inspektora ds. bhp, a więc wykształcenie średnie o tym kierunku lub tytuł specjalisty ds. bhp, a więc studia wyższe o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp (specjalista musi legitymować się ponadto co najmniej rocznym stażem pracy w służbie bhp).

Przewidując przejście pracownika wykonującego zadania służby bhp na emeryturę, pracodawca powinien z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym skierować inną osobę na naukę lub studia w celu uzyskania przez nią odpowiednich kwalifikacji. Ten, który tego nie zrobił, może nadal powierzać wykonywanie zadań służby byłemu pracownikowi poprzez kontynuowanie z nim stosunku pracy nawet w niepełnym wymiarze czasu pracy. Osoba ta musi jednak posiadać aktualne szkolenie okresowe bhp dla tej kategorii pracowników. Taka tymczasowa sytuacja może trwać do czasu uzyskania odpowiednich kwalifikacji przez pracownika, któremu SP ZOZ zamierza powierzyć zadania służby bhp. Możliwe jest również wykonywanie w tym okresie zadań służby bhp przez specjalistę spoza zakładu pracy na podstawie art. 23711 par. 2 kodeksu pracy spełniającego obecnie obowiązujące warunki.

Problem ten jest dowodem na to, że warunkiem skutecznego i zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa zarządzania przez pracodawcę zakładem pracy, w tym także bhp, jest umiejętność przewidywania przyszłych okoliczności wewnętrznych i zewnętrznych funkcjonowania konkretnej instytucji lub podmiotu gospodarczego, w tym także SP ZOZ.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 23

  • 1: Pracodawca z IP: 83.6.97.* (2009-01-20 15:46)

    Czy ten Pan wie, ze studiów o kierunku BHP nie ma. Rada Główna Szkolnictwa Wyższego nie zatwierdziła jeszcze takiego kierunku.NIK podaje, że ponad 50 proc. uczelni przyjmowała na studia podyplomowe osoby, które nie posiadały dyplomów magisterskich bądź licencjackich. Kontrola wykazała, że na niektóre uczelnie na studia podyplomowe były przyjmowane osoby, które nie spełniały wymaganych kryteriów, jak obowiązek wykształcenia w odpowiednim kierunku lub wykonywanie określonego zawodu. Tak jest tez na studiach podyplomowych BHP gdzie studiuja historycy i geografowie. Tak na marginesie co Pan ma wspólnego z BHP jako mgr.

  • 2: Prawnik z IP: 83.28.75.* (2009-01-20 17:49)

    Panie Pracodawco!
    Radzę zapoznać się z powołanym przez E. Guzowskiego rozporządzeniem.
    Obowiązuje ono Pana również! Myślę, że mamy dosyć prób anarchizowania
    Państwa wskutek nieznajomości prawa. Życzę owocnej lektury.

  • 3: Mirek z IP: 83.6.80.* (2009-01-20 19:46)

    Panie prawniku!
    Jeżeli prawnicy tak interpretują prawo to dlatego mamy anarchię. W ostatniej zmianie do KP mieliśmy też tego przykład z "inspektorem d/s ochrony przeciwpożarowej". Gdzie byli prawnicy - lobbowali przy złym prawie, a może na złym prawie też można zarobić!!!

  • 4: Myśliwy z kompasem. z IP: 83.10.149.* (2009-01-20 21:42)

    Panie Mirek!
    Jeżeli mówimy o niedźwiedziach, to nie mieszajmy do tego wiewiórek.
    Warto może podjąć studia prawnicze?

  • 5: Tytus Kazimierz Twardowski z IP: 79.184.197.* (2009-02-01 19:18)

    Moim zdaniem to nie wszystko prawda. To kolejny błąd Pana Guzowskiego. Będzie to pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce bhp. Jeżeli pracodawca zamierza powierzyć wykonywanie zadań służby bhp własnemu pracownikowi, musi on posiadać co najmniej tytuł starszego inspektora ds. bhp. Pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone w ust. 2 pkt 2. (starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
    a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
    b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Wydaje mi się, iż Pan nic nie wie na temat bhp.

  • 6: Inspektor ds. BHP z IP: 83.11.243.* (2009-02-06 07:16)

    Panie Tytus! Wskazane przez Pana wymagania kwalifikacyjne dotyczą osoby zatrudnionej w służbie bhp jako jednosobowej komórce organizacyjnej, którą ma tworzyć pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników. Jeżeli umiem czytać, to p.Guzowski przedstawia wymogi kwalifikacyjne wykonujące-
    go inne prace,któremu pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp, i którego dotyczy art.4 ust.2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów, więc nie musi mieć stażu w służbie bhp. Zawiść jest czasem jak nałóg, prawda?

  • 7: SEKTOR z IP: 77.253.112.* (2009-05-23 11:18)

    a jak wygląda sprawa zlecenia wykonania np. szkolenia bhp dla specjalisty spoza zakładu pracy, który jest już na emetyturze, posiada wyższe wykształcenie (lecz nie kierunkowe) długoletni staż w służbie bhp . Czy do 2013 roku może taka osoba świadczyć usługi bhpowskie np. na umowę o dzieło?

  • 8: K.......... z IP: 89.108.226.* (2009-09-20 19:31)

    Mam wyksztalcenie wyższe kierunkowe i nie mam mozliwosci odbyć nawet stażu w swoim zakładzie pracy. Pracodawca pomimo odejścia na emeryturę pracownika bhp, nie dał żadnych szans. Drogi pracodawco dla was liczy się poplecznictwo I GDZIE ZNAJOMOŚĆ ROZPORZĄDZENIA W ODNIESIENIU DO SŁÓZB BHP

  • 9: Prawnik z IP: 79.191.206.* (2009-10-02 21:53)

    Panie SEKTOR!
    Tak. Ale tylko w tym zakładzie pracy, w którym wykonywały te zadania w dniu wejścia w życie rozp. RM z dnia 2.11.2004 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 2468).
    Zwrot "zachowują prawo do zatrudnienia" to potwierdza. Gdyby mogły prowadzić sprawy bhp po tym terminie także w innych zakładach pracy, byłby zapis: "zachowują prawo do zatrudniania".

  • 10: Shelter z IP: 83.23.200.* (2010-01-04 10:21)

    Co zrobić gdy konkurs ogłoszony przez BIP na pracownika, który ma zajmować sie sprawami BHP wygrywa osoba nie mająca jeszcze takich kwalifikacji a osoby z uprawnieniami zajmują II, III miejsce. Czy mozna taka decyzję zaskarżyć?Pilnie proszę o pomoc!!!

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie