statystyki

Poradnia ubezpieczeniowa z 9 listopada

autor: Anna Kwiatkowska, Marcin Nagórek09.11.2017, 09:36; Aktualizacja: 09.11.2017, 09:48

● Dlaczego wątpliwości co do sposobu doręczenia decyzji należy interpretować na korzyść ubezpieczonego

Reklama


● Prowadziłem do niedawna działalność gospodarczą (sklep ze zdrową żywnością). ZUS wydał decyzję, w której stwierdził, że jestem dłużnikiem, w tym m.in. z tytułu opłaty dodatkowej za brak opłacania składek. Zaś decyzja, która nakładała tę opłatę, była wydana już w 2016 r. Doręczono ją pod wspólny adres, gdzie mieścił się mój sklep i mieszkali dziadkowie. Oni natomiast nie pamiętają, żeby w ogóle ją odbierali. Czy mogę się odwołać?

Tak, warto się odwołać. W opisywanej sytuacji przedsiębiorca nie otrzymał decyzji w sprawie nałożenia opłaty dodatkowej ani przez osobisty odbiór, ani za pośrednictwem członków rodziny. ZUS zaś stoi na stanowisko, że decyzja o nałożeniu opłaty dodatkowej została skutecznie odebrana, przy czym nie ma jednoznacznego dowodu doręczenia m.in. na kopercie.

Podobny stan faktyczny był przedmiotem analizy Sądu Okręgowego w Bydgoszczy, który w wyroku z 29 maja 2017 r., sygn. akt VI U 2866/16, stwierdził, samo zwrotne poświadczenie odbioru (z podpisem) nie jest wystarczające dla wykazania skuteczności doręczenia przesyłki – decyzji ZUS. Ponadto podkreślił, że w sytuacji gdy brak na niej oznaczenia sprawy (albo są inne braki uniemożliwiające identyfikację sprawy), to może to budzić wątpliwości, czy doszło do skutecznego doręczenia określonej decyzji. Sąd zaakcentował, że brak było podstaw do przyjęcia przez ZUS, iż przesyłka z decyzją została przekazana do przedsiębiorcy za pośrednictwem odbiorcy, czyli dorosłego domownika, a tym bardziej gdy przesyłka była odbierana przez osobę starszą. Przy założeniu więc, że przedsiębiorca nie otrzymał faktycznie decyzji o wymiarze opłaty dodatkowej ani z ZUS, ani za pośrednictwem domownika, a ZUS nie wykaże, iż tak w istocie było, to tym samym istnieją uzasadnione podstawy do złożenia skutecznego odwołania od najnowszej decyzji ZUS stwierdzającej łączne zadłużenie. We wspomnianym wyroku sąd przyjął ostatecznie, że wszelkie wątpliwości dotyczące sposobu doręczenia decyzji należy rozstrzygnąć na korzyść ubezpieczonego, jako że nieprawidłowości dotyczące nadania przesyłki wynikają z winy organu rentowego, za co ubezpieczony nie powinien ponosić odpowiedzialności.

Biorąc pod uwagę orzecznictwo sądów, warto złożyć odwołanie. W uzasadnieniu należy zaś wykazać nieprawidłowości w doręczeniu decyzji o wymiarze opłaty dodatkowej, co skutkowało niezasadnym obciążeniem długami w kolejnej decyzji.

ⒸⓅ


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane