Inicjatorem kampanii "Jak NAPRAWDĘ wygląda edukacja seksualna w Polsce?" jest Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton.

"Nie możemy zdobyć informacji na ten temat od ministerstwa edukacji, nie istnieją żadne raporty, a nasze pytania do MEN są ignorowane, więc postanowiliśmy zapytać o to samą młodzież" - powiedziała w piątek PAP Aleksandra Józefowska z Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton.

Swoje opinie na temat lekcji wychowania do życia w rodzinie młodzi ludzie mogą wysyłać do grupy Ponton już teraz - aż do 1 maja. Jak zapewniają organizatorzy, każda z nich będzie wzięta pod uwagę i dokładnie przeanalizowana.

Działaczy grupy interesuje, jak często odbywają się zajęcia, jakie podręczniki są podczas nich używane oraz kto je prowadzi i w jaki sposób.

Jak twierdzą aktywiści Pontona, młodzież wciąż sygnalizuje, że lekcje wychowania seksualnego są prowadzone przez osoby niekompetentne lub przekazujące swoje opinie zamiast faktów.

"Rozmawiałam z chłopakiem, w którego szkole zajęcia prowadzi fanatyczny przeciwnik homoseksualizmu. Gdy mój rozmówca próbował wygłosić przeciwne zdanie, trafił do dyrektora za to, że +pyskuje+" - powiedziała Aleksandra Józefowska.

Przytacza również list siedemnastolatka z Podkarpacia, który opisał lekcje wychowania seksualnego w swojej szkole.

"Nauczycielka przedstawiała pogląd, jakoby inicjacja seksualna przed ślubem była zła. Rozdawała nam karteczki, na których mieliśmy wypisywać argumenty, dlaczego tak jest. Żadnego wyboru, dyskusji na temat tego, czy zgadzamy się z jej poglądami" - napisano w liście.

Działacze Pontona zajmują się edukacją seksualną oraz poradnictwem dla młodzieży w sprawach dojrzewania, antykoncepcji i zdrowia reprodukcyjnego. Organizują w szkołach pogadanki na temat antykoncepcji i profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową.

Wychowanie do życia w rodzinie trafiło do szkół w 1999 r. Uczęszczają na nie uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz piątych i szóstych klas podstawówki.

Na zajęciach młodzież ma zdobywać wiedzę o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz o metodach i środkach świadomej prokreacji.