statystyki

Ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (cz. 3)

autor: Ewa Bogucka-Łopuszyńska21.09.2017, 09:28; Aktualizacja: 21.09.2017, 10:09
paragrafy

Niektóre świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego są tożsame ze świadczeniami z ubezpieczenia chorobowegoźródło: ShutterStock

 Dzisiaj przedstawiamy trzecią część komentarza do przepisów ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1242 ze zm.; dalej: ustawa) obejmująca art. 14-26.

Reklama


Kontynuujemy omawianie zasad dotyczących jednorazowego odszkodowania określonych w art. 14-16. Przysługuje ono, gdy ubezpieczony w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Zgodnie z ogólną zasadą wypłaca się je poszkodowanemu ubezpieczonemu, ale gdy zmarł po wypadku lub z powodu choroby zawodowej, świadczenie to należne jest członkom rodziny. Muszą jednak należeć do kręgu najbliższych osób, wśród których ustawa wymienia m.in. małżonka, dzieci i rodziców. Wysokość świadczenia im należnego określona jest jako wielokrotność przeciętnego wynagrodzenia – różna w zależności od tego, komu oraz ilu osobom jednocześnie ono przysługuje.

Aby jednak świadczenie mogło zostać wypłacone, Zakład Ubezpieczeń Społecznych musi wydać decyzję, na co ma 14 dni od otrzymania orzeczenia od lekarza orzecznika (komisji) lub wyjaśnienia ostatniej okoliczności. Trzeba bowiem pamiętać, że w przypadku wypadku przy pracy oceny uszczerbku na zdrowiu dokonuje lekarz orzecznik. Istnienie choroby zawodowej stwierdza inspektor sanitarny, czego ZUS już nie może podważać. Jeśli ZUS przyzna świadczenie, to uprawniony powinien otrzymać pieniądze w ciągu 30 dni od wydania decyzji.

Oprócz jednorazowego odszkodowania z ubezpieczenia wypadkowego można uzyskać także renty, w tym rentę z tytułu niezdolności do pracy i rentę rodzinną. Przy obliczaniu ich wysokości oraz przy wypłacie trzeba posiłkować się przepisami ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. 1383 ze zm.; dalej: ustawa emerytalna). Świadczenia rentowe z ubezpieczenia wypadkowego przysługują niezależnie od długości okresu tego ubezpieczenia oraz bez względu na datę powstania niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową. Renty z ubezpieczenia wypadkowego są waloryzowane na takich samych zasadach, jak emerytury i renty pobierane z ubezpieczenia emerytalnego i rentowego.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane