statystyki

Outsourcing: Oto najczęstsze problemy przedsiębiorców

autor: Agnieszka Piasecka, Robert Stępień15.04.2017, 07:30
freelancer praca pracownik

Młodsi pracownicy mogą zarabiać więcej, o ile nie narusza to zasady równego traktowaniaźródło: ShutterStock

Obserwujemy w Polsce dynamiczny rozwój sektorów BPO (ang.  business process outsourcing) i SSC (ang. shared service centre). Przedsiębiorcy powszechnie zlecają zewnętrznym partnerom outsourcingowym wykonywanie wybranych czynności związanych z obsługą ich działalności (np. księgowość, IT). Wiele podmiotów decyduje się również na utworzenie centrum usług wspólnych. Poniżej omawiamy wybrane problemy prawa pracy, z jakimi najczęściej mierzą się przedsiębiorcy z tej branży.

Reklama


Młodszy może zarabiać więcej

PROBLEM Sektor BPO i SSC zatrudnia w Polsce blisko 200 tys. osób. Coraz trudniej pozyskać wykwalifikowane kadry. Aby być atrakcyjnymi i przyciągnąć nowych pracowników, niejednokrotnie musimy oferować im wyższe pensje niż te, jakie otrzymują pracownicy z dłuższym stażem. Czy nowi, młodzi pracownicy mogą zarabiać więcej niż ci starsi?

ODPOWIEDŹ Młodsi pracownicy mogą zarabiać więcej, o ile nie narusza to zasady równego traktowania. Jeżeli wykonują inną pracę niż ich starsi koledzy czy koleżanki, różniącą się co do rodzaju, ilości, zakresu zadań i poziomu odpowiedzialności, to zróżnicowanie pensji jest dopuszczalne. Natomiast jeśli praca jest taka sama lub podobna, młodszy może zarabiać więcej, o ile istnieją obiektywne kryteria inne niż staż pracy, uzasadniające takie zróżnicowanie (np. większa wiedza lub specjalizacja, wyższa jakość pracy). Staż jest tylko jednym z czynników, ze względu na które można ważyć wysokość wynagrodzenia. Nie oznacza to jednak, że pracownik z dłuższym stażem musi zarabiać więcej. Jednak w każdym przypadku pracodawca powinien być w stanie wykazać istnienie obiektywnego uzasadnienia zróżnicowania płac.

Jeżeli stanowiska pracy lub zakres obowiązków pracownika młodszego i starszego są takie same lub różnią się tylko nieznacznie, a dodatkowo nie zachodzą inne przesłanki uzasadniające zróżnicowanie wynagrodzeń, to może ono zostać uznane za nierówne traktowanie lub dyskryminację.

Programy referencyjne – uwaga na dane osobowe

PROBLEM Chcemy stworzyć program referencyjny, który ma być jednym ze sposobów pozyskiwania nowych kadr. Miałby polegać na polecaniu kandydatów do pracy przez naszych pracowników. Jeżeli dana osoba zostanie zatrudniona i pozytywnie przejdzie okres próbny, pracownik, który ją polecił, otrzyma w zamian świadczenie pieniężne w wysokości 5 tys. zł. Czy jest to dopuszczalne?

ODPOWIEDŹ Taki sposób rekrutacji jest dopuszczalny i powszechnie stosowany. Wiąże się jednak z istotnym ryzykiem bezprawnego przetwarzania danych osobowych osób polecanych. Dojdzie do tego już w momencie podania pracodawcy personaliów takiej osoby. Nie są to jeszcze kandydaci do pracy, a dopiero osoby polecone. Nie ma zatem podstawy w kodeksie pracy do przetwarzania ich danych przez pracodawcę. Dlatego rekomendujemy nałożenie na pracownika polecającego taką osobę obowiązku uzyskania od niej pisemnej zgody na przekazanie i wykorzystanie jej danych przez potencjalnego pracodawcę. Powinna być ona udzielona jeszcze przed przekazaniem pracodawcy informacji o tej osobie. Alternatywnie program referencyjny może być skonstruowany tak, aby osoby polecane same zgłaszały się do pracodawcy, już jako kandydaci. Wówczas podstawa do przetwarzania ich danych wynika z kodeksu pracy.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane