statystyki

Ze składkami za grudzień 2017 roku lepiej nie czekać do stycznia [WYWIAD]

autor: Oliwia Małecka16.03.2017, 08:49; Aktualizacja: 16.03.2017, 08:59
ZUS

"ZUS nigdy nie zawiódł pokładanych w nim nadziei."źródło: ShutterStock

- Jeśli płatnik będzie próbował w 2018 r. dokonać wpłaty na stary rachunek, to systemy bankowe jej nie przyjmą. Gdy zapłaci awansem, nie będzie miał problemu z chwilowym brakiem nowego numeru konta - informuje Paweł Jaroszek członek zarządu nadzorujący pion finansów i realizacji dochodów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Reklama


Na ostatnim posiedzeniu Sejmu posłowie zajęli się zmianami w systemie opłacania składek ubezpieczeniowych. Obiecano nam, że do końca grudnia każdy płatnik otrzyma jeden, indywidualny numer, na który będzie wpłacał wszystkie składki ubezpieczeniowe. Dziś wpłaca składki na cztery odrębne rachunki ZUS. Czy ta zmiana dotyczy wszystkich, blisko 7 milionów płatników?

Siedem milionów płatników to liczba ogólna, dotycząca również tych, którzy zawiesili lub wyrejestrowali działalność gospodarczą. Najważniejszych jest 2,5 mln aktywnych płatników, bo to oni będą głównymi odbiorcami zmian.

Ci, którzy są nieaktywni, również będą mieli wygenerowane rachunki? A niewielkie podmioty gospodarcze, zgłaszające do pięciu ubezpieczonych, które nie są zobowiązane do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS?

Mamy ich adresy i na te adresy zostaną przesłane numery rachunków. Ci, którzy korzystają z PUE, a jest ich przeszło 1,4 mln, uzyskają numery rachunków na tej platformie. Jeśli zobaczymy, że informacja na PUE nie została odczytana, skontaktujemy się z płatnikiem. Każdy dostanie swój indywidualny numer rachunku do końca grudnia 2017 r.

Zazwyczaj, na co narzekają przedsiębiorcy, ZUS wysyła korespondencję pocztą zwykłą. Nie daje to możliwości potwierdzenia skuteczności doręczenia.

Tym razem będziemy monitorowali proces zwrotek. Planowana jest wysyłka listem poleconym, abyśmy mieli możliwość śledzenia, czy przesyłka dotarła do adresata, który nie ma założonego profilu na PUE ZUS i uzyskał numeru konta z systemu informatycznego. Jeśli korespondencja z indywidualnym numerem składkowym nie dotrze, to będziemy się kontaktować z każdym płatnikiem. Jednocześnie będziemy prowadzili intensywną kampanię informacyjną - jeśli ktokolwiek nie dostanie od nas pisma z numerem konta lub potrzebuje jakiegokolwiek wyjaśnienia, to nasi pracownicy, zarówno w oddziale, jak i w centrum obsługi, są do dyspozycji. We wrześniu zorganizujemy „Tydzień przedsiębiorcy”: cykl specjalnych spotkań i seminariów informacyjnych z pracownikami ZUS, który pomoże przedsiębiorcom przygotować się do zmian.

Jeżeli płatnik nie otrzyma tego numeru, zadzwoni do ZUS – będzie już styczeń 2018 r. Czy może zapłacić składkę za grudzień 2017 r. na stare numery kont?

Obowiązek zapłaty składek spoczywa na płatniku. Jeżeli będzie próbował dokonać płatności w styczniu 2018 r. na stary rachunek, to systemy bankowe nie powinny takiej wpłaty przyjąć.

A to będzie sygnał, aby pójść do oddziału ZUS i otrzymać – już w czasie tej wizyty – indywidualny numer rachunku składkowego.

Nawet jeśli dostanie ten numer od ręki, to zanim dokona przelewu, minie termin płatności składki...

Nie wszyscy płacą ostatniego dnia terminu. Są całe grupy płatników, którzy płacą np. awansem, nie czekają na ostatni dzień terminu. Z tym mamy do czynienia na przełomie roku kalendarzowego – składki za grudzień są często płacone w grudniu, bez oczekiwania na upływający w styczniu termin.

Nie jest to jednak związane z płaceniem składek awansem w każdym miesiącu, ale z kwalifikacją kosztów firmy do danego roku kalendarzowego.

Ale my będziemy właśnie mieli do czynienia z tym przypadkiem, bo mówimy o przełomie roku 2017/2018. Zapłacą awansem i nie będą mieli problemu w przypadku chwilowego braku nowego numeru konta składkowego.

Część płatników płaci w ostatnim możliwym terminie. Jeśli to jednak nie będzie możliwe z powodu braku wygenerowanego nowego numeru rachunku, to czy w związku ze zmianą systemu można będzie liczyć na większą pobłażliwość ze strony ZUS? Czy będziecie wyciągać konsekwencje wobec płatników?


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane