statystyki

Czy pracownik musi odbierać telefony od pracodawcy w czasie urlopu

autor: Wojciech Ostrowski29.12.2008, 12:55; Aktualizacja: 29.12.2008, 14:03
  • Wyślij
  • Drukuj

Pracodawca wymaga, aby pracownicy, wyjeżdżając na urlop brali ze sobą telefony komórkowe, i dzwoni do nich często w trakcie ich wypoczynku. Jeśli pracownik nie odbiera telefonu, przy najbliższej okazji pozbawiany jest premii. Czy pracownik rzeczywiście musi być do dyspozycji pracodawcy w trakcie swojego urlopu?





Co do zasady pracodawca nie może nakładać na pracowników obowiązku, aby na urlop zabierali ze sobą telefony komórkowe (prywatne lub służbowe). Przypadek, w którym pracodawca nakazuje pracownikowi czuwanie pod telefonem w trakcie jego urlopu, może zostać zakwalifikowany jako dyżur telefoniczny. Jednak w czasie dyżuru telefonicznego pracownik jest zobowiązany do pozostawania w gotowości do pracy, zaś w okresie korzystania z urlopu wypoczynkowego taki obowiązek na nim nie spoczywa. Przepisy prawa pracy przewidują jeden przypadek, kiedy pracodawca jest uprawniony do kontaktowania się z pracownikiem w czasie jego wypoczynku. Jest to potrzeba odwołania pracownika z urlopu, gdy jego obecności w zakładzie pracy wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

Obowiązek pozostawania przez pracownika w dyspozycji pracodawcy w trakcie urlopu może wynikać z przepisów zakładowych, np. z układu zbiorowego pracy lub z regulaminu pracy. W aktach tych może być wskazana określona grupa pracowników, którzy są zobligowani do stałego pozostawania w kontakcie telefonicznym (również w czasie urlopu) ze swoim pracodawcą. W praktyce dotyczy pracowników tzw. wysokiego szczebla (menedżerów) lub specjalistów odpowiedzialnych za usuwanie nagłych awarii.

Poza powyższym przykładem, pracodawca nie może wymagać od pracowników, aby w czasie urlopu byli dostępni pod telefonem. Nie może też wyciągać wobec nich żadnych konsekwencji, jeśli nie odbierają oni telefonów. Pozbawianie z tego powodu pracownika premii jest działaniem sprzecznym z prawem.

Warto też wskazać, że kilkakrotne kontaktowanie się pracodawcy z pracownikiem w czasie jego urlopu może zostać uznane za świadczenie przez pracownika w takim dniu pracy. Czasem pracy jest bowiem czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Sytuacja, w której pracownik jest zmuszany do odbywania częstych rozmów telefonicznych z pracodawcą w trakcie urlopu, może być uznana za świadczenie pracy w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Wówczas pracownik może wystąpić z roszczeniem o uznanie tego dnia za dzień pracy, zapłaty pełnego wynagrodzenia oraz udzielenia mu urlopu wypoczynkowego w innym dniu.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 8

  • 1: Szanowny Panie -ZUZP nie moze nakładać gor z IP: 84.234.1.* (2008-12-29 14:25)

    "Obowiązek pozostawania przez pracownika w dyspozycji pracodawcy w trakcie urlopu może wynikać z przepisów zakładowych, np. z układu zbiorowego pracy lub z regulaminu pracy. "-ZUZP nie moze nakładać gorszych warunków niz Kodeks Pracy-tyle wyjasnień!

  • 2: jątek z IP: 93.105.23.* (2008-12-29 15:25)

    Popieram szanownego kolegę, ma całkowitą racje nic więcej niż kodeks,jest też inne wyjście, telefon nie każdy ma chyba że służbowy ale on może sie zepsuć i co wtedy

  • 3: Andrzej z IP: 83.18.178.* (2008-12-29 16:26)

    Zgadzam się z " 1 ", bo jeśli by mogło być tak jak mówi autor, to po co w ogóle byłby Kodeks Pracy i nie można tu mówić o umowie z pracownikami, bo równie dobrze pracodawca mógłby się umówić "dobrowolnie" z pracownikami na 12-godzinny dzień pracy, jak w XIX wieku.

  • 4: cywilizacja XXiw. to niewolnictwo z IP: 83.7.195.* (2008-12-29 17:23)

    To juz jest niewolnictwo, a nie praca. to jest ubezwlasnowolnienie ludzi...Tylko glupek moze zgodzic sie na takie warunki niewonictwa. Kto takie debilne tematy wyszukuje, nawet za komunizmu nie bylo takiego debilizmu i niewolnictwa jak chca narzucic ci wielcy europejscy ekonomy.To ma byc ta cywilzacja XXIw.? Hipokryzja!

  • 5: super doradca z IP: 77.115.7.* (2008-12-29 23:17)

    Wiecie dlaczego ten radca tak odpowiada bo jest to w interesie biznesmenów od których on jest uzależniony finansowo. Jak nie wierzysz to idź w swoim zakładzie do doradcy i zapytaj o jakieś uprawnienia pracownicze to zobaczysz jak ci odpowie

  • 6: syzuba z IP: 82.177.141.* (2009-01-15 19:28)

    a co z telefonami po pracy w normalne dni?

  • 7: xx wiek z IP: 83.19.236.* (2009-05-24 17:15)

    NIE Lubie gdy w czasie urlopu dzwońi mój SZEF i oznajmia mi że oczywiśćie niestety zajdzie mała zmiana... z urlopu wrócę wrócę wcześniej!!!

  • 8: mała z IP: 83.242.70.* (2009-06-30 17:13)

    A czy mam obowiązek odbierania telefonów od pracodawcy podczas zwolnienia lekarskiego?? Bardzo proszę o informację!!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie