ZMIANA PRAWA Wpływ rodziców na wybór podręczników może okazać się fikcyjny, bo będą oni ulegać sugestiom dyrektorów szkół.

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce zmienić sposób ustalania szkolnego zestawu podręczników oraz programów wychowania przedszkolnego i nauczania w szkołach. Zgodnie z propozycjami MEN nauczyciel będzie wybierał program oraz podręcznik i wraz z uzasadnieniem przedstawi go radzie pedagogicznej. Rada, kierując się możliwościami uczniów, (a w przypadku podręcznika również jego przystępnością dla uczniów oraz wysoką jakością wykonania umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat) ustala programy i podręczniki wchodzące w skład szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników. Projekty takich zestawów mają być konsultowane z radą rodziców. Po przedstawieniu przez radę rodziców opinii w tej sprawie rada pedagogiczna podejmie uchwałę ustalającą szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników. Będą one obowiązywały przez cztery lata szkolne. Taki tryb ustalania zestawu podręczników i programów nauczania będzie obowiązywał, jeśli Sejm i prezydent poprą projekt nowelizacji ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Rządowa nowela trafiła już do Sejmu. – Jestem przeciwniczką udziału rodziców w wyborze podręczników. Powinna o tym decydować konferencja metodyczna, a przede wszystkim sami nauczyciele – uważa Ewa Michalska-Jauksz, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 64 w Poznaniu. Jej zdaniem nowe przepisy mogą stać się fikcją, gdyż w praktyce rady rodziców będą opierać się na zdaniu dyrektora szkoły i popierać przygotowane przez niego zestawy podręczników. Propozycje MEN nakładają także na dyrektora szkoły obowiązek podawania do publicznej wiadomości szkolnego zestawu programów nauczania i podręczników na następny rok szkolny w terminie do 31 marca. W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna – na wniosek nauczyciela, rady rodziców lub z własnej inicjatywy – będzie mogła dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania i zestawie podręczników. Jednak zmiany takie nie mogą nastąpić w trakcie roku szkolnego. Nowe przepisy zobowiązują szkołę do podejmowania działań ułatwiających uczniom zaopatrzenie w podręczniki, a w szczególności wprowadzenie ułatwień w obrocie używanymi książkami. W opinii MEN rozwiązanie to pozwoli rodzicom i uczniom zaopatrzyć się w tańsze podręczniki, nabywane bez marż handlowych.