Internetowe umawianie wizyt u lekarzy, możliwość sprawdzenia terminów przyjęć konkretnego specjalisty czy własnej historii choroby to tylko niektóre sposoby, jakimi prywatne centra medyczne zachęcają klientów do korzystania ze swoich usług.

Ten rok dla niepublicznych placówek ochrony zdrowia ma przynieść wzrost liczby klientów i przede wszystkim wysokie przychody. Szacuje się, że będą one o co najmniej 20-30 proc. wyższe niż rok wcześniej. Walcząc o klienta, centra medyczne stawiają przede wszystkim na zapewnienie pacjentom szybkiego dostępu do specjalistów oraz wysoką jakość udzielanych świadczeń, a to oznacza również dostęp dla pacjentów do nowoczesnych technologii teleinfromatycznych.
Wizyta on-line
Szefowie dużych, ale również coraz częściej średnich centrów medycznych doceniają znaczenie internetu, infolinii w kontakcie z klientami.
- Rozwiązaniem technologicznym, usprawniającym pracę lekarzy Medicover, a w konsekwencji obsługę klientów firmy, jest elektroniczna historia choroby, czyli tzw. emr (electronic medical record) - mówi Tomasz Barski, członek zarządu Medicover.
System ten pozwala na łatwy i szybki dostęp do pełnej i jednolitej struktury elektronicznej dokumentacji medycznej konkretnego pacjenta z dowolnego gabinetu lekarskiego wyposażonego w komputer.
- Obecnie dostęp do systemu ma jedynie lekarz, ale chcemy, aby przy użyciu bezpiecznej strony internetowej już wkrótce dostęp do części własnych danych medycznych mieli również pacjenci - dodaje Tomasz Barski.
Natomiast klienci Danteksu mają możliwość przeglądania terminów przyjęć lekarzy.
- Popularne wśród klientów jest umawianie wizyty w naszym centrum za pośrednictwem internetu - podkreśla Wojciech Kossut, dyrektor generalny w centrum medycznym Dantex Med.
Dodaje również, że o umówionych wcześniej wizytach lekarskich pacjenci są informowani ponownie za pomocą sms.
- W chwili obecnej rozpoczynamy projekt rozbudowy systemu IT, który finalnie obejmie prowadzenie elektronicznej dokumentacji choroby danego pacjenta - dodaje Wojciech Kossut.
MOŻLIWOŚCI TELEMEDYCYNY
Telemedycyna jest najnowszą formą medycyny i opieki zdrowotnej. Rozwija się bardzo szybko - na podstawie najnowocześniejszej technologii multimedialnej, wideokomunikacji oraz internetu. Wykorzystując możliwości nowoczesnej telekomunikacji, telemedycyna przełamuje bariery geograficzne, umożliwia szybką diagnozę i zapewnia opiekę medyczną. Przeznaczona jest głównie dla pacjentów, którzy z różnych powodów nie są w stanie fizycznie przybyć na tradycyjną wizytę i badanie do lekarza, szpitala czy ośrodka zdrowia. Telemedycyna umożliwia interaktywne wideokonferencje między lekarzami specjalistami, lekarzem i pacjentem, przesyłanie na odległość obrazów statycznych i dynamicznych, zdjęć rentgenowskich, echogramów, EKG, USG, MRI, tomografii komputerowej itp.
Prywatne placówki medyczne udostępniają również swoim klientom tzw. call center, za pomocą których pacjent może umówić się na wizytę u konkretnego specjalisty, wezwać karetkę czy uzyskać odpowiedzi na pytania związane z bieżącym funkcjonowaniem danej placówki.
Informacja medyczna
Lux Med dodatkowo uruchomił telefoniczną informację medyczną (TIM).
- Dzięki niej pacjenci mogą uzyskać pomoc doświadczonych lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych, a także informacje dotyczące dyżurujących szpitali i aptek - mówi Joanna Perkowicz, lekarz naczelny Lux Med.
Kolejnym udogodnieniem wprowadzonym przez Lux Med jest e-center - komunikator internetowy umożliwiający, tak jak infolinia, całodobową łączność pacjentów z placówką.
- Bardzo ważna jest również teleradiologia. Obecnie jesteśmy na etapie ucyfrowienia wszystkich pracowni radiologicznych w naszych przychodniach - dodaje Joanna Perkowicz.
Dzięki takiemu rozwiązaniu pacjenci mogą bezpośrednio po wykonaniu badania uzyskać np. zdjęcie na płycie CD.
Call center funkcjonują również w Przychodniach Medycyny Rodzinnej.
- Aby skorzystać z pomocy medycznej w jednej z 17 naszych poradni, wystarczy zadzwonić pod numer telefonu poddany na karcie pacjenta lub na naszej stronie interentowej - mówi Maciej Kuźma z Medycyny Rodzinnej.
Dzięki call center wszystkie wizyty klientów Medycyny Rodzinnej są umawiane na konkretną godzinę, bo osoby przyjmujące zlecenie mają dostęp do informacji o wszystkich zapisanych pacjentach do konkretnego lekarza.
Natomiast Centrum Medyczne LIM oferuje nowe rozwiązanie, które umożliwia im podgląd listy zarezerwowanych i dobytych wizyt, wystawionych skierowań, które nie mają jeszcze wyznaczonego konkretnego terminu, a także zapewnia dostęp do terminarzy usług i pracy lekarzy.
Coraz więcej prywatnych placówek medycznych docenia również siłę telemedycyny. To, co prawda, jeszcze nowość na rodzimym rynku usług medycznych w diagnozowaniu i stałym monitorowaniu stanu chorego, ale prywatne placówki ochrony zdrowia już inwestują w sprzęt niezbędny do korzystania z tej bardzo innowacyjnej gałęzi medycyny.
Nowoczesne technologie
W telemedycynę inwestuje m.in. Lux Med, Medicover czy Enel-Med. Dzięki niej pacjenci, szczególnie przewlekle chorzy, nie muszą chodzić na wizyty, ale mają zapewnioną stałą opiekę lekarską przy wykorzystaniu np. telefonu komórkowego.
Niepubliczne centra medyczne inwestują w nowoczesne technologie, bo dobrze zdają sobie sprawę, że m.in. dzięki nim przyciągną większą rzeszę klientów. Tylko w 2006 roku z prywatnych usług medycznych skorzystało około 2 mln osób.
2 mln osób skorzystało w ubiegłym roku z prywatnych usług medycznych
DOMINIKA SIKORA