Ten rok dla niepublicznych placówek ochrony zdrowia ma przynieść wzrost liczby klientów i przede wszystkim wysokie przychody. Szacuje się, że będą one o co najmniej 20-30 proc. wyższe niż rok wcześniej. Walcząc o klienta, centra medyczne stawiają przede wszystkim na zapewnienie pacjentom szybkiego dostępu do specjalistów oraz wysoką jakość udzielanych świadczeń, a to oznacza również dostęp dla pacjentów do nowoczesnych technologii teleinfromatycznych.

Wizyta on-line

Szefowie dużych, ale również coraz częściej średnich centrów medycznych doceniają znaczenie internetu, infolinii w kontakcie z klientami.

- Rozwiązaniem technologicznym, usprawniającym pracę lekarzy Medicover, a w konsekwencji obsługę klientów firmy, jest elektroniczna historia choroby, czyli tzw. emr (electronic medical record) - mówi Tomasz Barski, członek zarządu Medicover.

System ten pozwala na łatwy i szybki dostęp do pełnej i jednolitej struktury elektronicznej dokumentacji medycznej konkretnego pacjenta z dowolnego gabinetu lekarskiego wyposażonego w komputer.

- Obecnie dostęp do systemu ma jedynie lekarz, ale chcemy, aby przy użyciu bezpiecznej strony internetowej już wkrótce dostęp do części własnych danych medycznych mieli również pacjenci - dodaje Tomasz Barski.

Natomiast klienci Danteksu mają możliwość przeglądania terminów przyjęć lekarzy.

- Popularne wśród klientów jest umawianie wizyty w naszym centrum za pośrednictwem internetu - podkreśla Wojciech Kossut, dyrektor generalny w centrum medycznym Dantex Med.

Dodaje również, że o umówionych wcześniej wizytach lekarskich pacjenci są informowani ponownie za pomocą sms.

- W chwili obecnej rozpoczynamy projekt rozbudowy systemu IT, który finalnie obejmie prowadzenie elektronicznej dokumentacji choroby danego pacjenta - dodaje Wojciech Kossut.

MOŻLIWOŚCI TELEMEDYCYNY

Telemedycyna jest najnowszą formą medycyny i opieki zdrowotnej. Rozwija się bardzo szybko - na podstawie najnowocześniejszej technologii multimedialnej, wideokomunikacji oraz internetu. Wykorzystując możliwości nowoczesnej telekomunikacji, telemedycyna przełamuje bariery geograficzne, umożliwia szybką diagnozę i zapewnia opiekę medyczną. Przeznaczona jest głównie dla pacjentów, którzy z różnych powodów nie są w stanie fizycznie przybyć na tradycyjną wizytę i badanie do lekarza, szpitala czy ośrodka zdrowia. Telemedycyna umożliwia interaktywne wideokonferencje między lekarzami specjalistami, lekarzem i pacjentem, przesyłanie na odległość obrazów statycznych i dynamicznych, zdjęć rentgenowskich, echogramów, EKG, USG, MRI, tomografii komputerowej itp.

Prywatne placówki medyczne udostępniają również swoim klientom tzw. call center, za pomocą których pacjent może umówić się na wizytę u konkretnego specjalisty, wezwać karetkę czy uzyskać odpowiedzi na pytania związane z bieżącym funkcjonowaniem danej placówki.

Informacja medyczna

Lux Med dodatkowo uruchomił telefoniczną informację medyczną (TIM).

- Dzięki niej pacjenci mogą uzyskać pomoc doświadczonych lekarzy, pielęgniarek i ratowników medycznych, a także informacje dotyczące dyżurujących szpitali i aptek - mówi Joanna Perkowicz, lekarz naczelny Lux Med.

Kolejnym udogodnieniem wprowadzonym przez Lux Med jest e-center - komunikator internetowy umożliwiający, tak jak infolinia, całodobową łączność pacjentów z placówką.

- Bardzo ważna jest również teleradiologia. Obecnie jesteśmy na etapie ucyfrowienia wszystkich pracowni radiologicznych w naszych przychodniach - dodaje Joanna Perkowicz.

Dzięki takiemu rozwiązaniu pacjenci mogą bezpośrednio po wykonaniu badania uzyskać np. zdjęcie na płycie CD.

Call center funkcjonują również w Przychodniach Medycyny Rodzinnej.

- Aby skorzystać z pomocy medycznej w jednej z 17 naszych poradni, wystarczy zadzwonić pod numer telefonu poddany na karcie pacjenta lub na naszej stronie interentowej - mówi Maciej Kuźma z Medycyny Rodzinnej.

Dzięki call center wszystkie wizyty klientów Medycyny Rodzinnej są umawiane na konkretną godzinę, bo osoby przyjmujące zlecenie mają dostęp do informacji o wszystkich zapisanych pacjentach do konkretnego lekarza.

Natomiast Centrum Medyczne LIM oferuje nowe rozwiązanie, które umożliwia im podgląd listy zarezerwowanych i dobytych wizyt, wystawionych skierowań, które nie mają jeszcze wyznaczonego konkretnego terminu, a także zapewnia dostęp do terminarzy usług i pracy lekarzy.

Coraz więcej prywatnych placówek medycznych docenia również siłę telemedycyny. To, co prawda, jeszcze nowość na rodzimym rynku usług medycznych w diagnozowaniu i stałym monitorowaniu stanu chorego, ale prywatne placówki ochrony zdrowia już inwestują w sprzęt niezbędny do korzystania z tej bardzo innowacyjnej gałęzi medycyny.

Nowoczesne technologie

W telemedycynę inwestuje m.in. Lux Med, Medicover czy Enel-Med. Dzięki niej pacjenci, szczególnie przewlekle chorzy, nie muszą chodzić na wizyty, ale mają zapewnioną stałą opiekę lekarską przy wykorzystaniu np. telefonu komórkowego.

Niepubliczne centra medyczne inwestują w nowoczesne technologie, bo dobrze zdają sobie sprawę, że m.in. dzięki nim przyciągną większą rzeszę klientów. Tylko w 2006 roku z prywatnych usług medycznych skorzystało około 2 mln osób.

2 mln osób skorzystało w ubiegłym roku z prywatnych usług medycznych

DOMINIKA SIKORA

dominika.sikora@infor.pl